انبار کردن فرش

انبار کردن فرش به روش صحیح

گاهی به ناچار مجبوریم فرش‌ها را برای مدت طولانی و یا کوتاه انبار کنیم در این مقاله به توضیح دادن اصول نگهداری و انبار کردن فرش می پردازیم:

نکته: حائز اهمیت این است که چنانچه فرش در مدت زمان طولانی در معرض جریان هوا قرار نگیرد رو به پوسیدگی فرش می‌رود و بافتش دچار آسیب جدی می‌شود.

راهکار کلی جهت انبار کردن فرش به روش صحیح

لول کردن فرش و پیچیدن یک پارچه دور آن

با لول کردن فرش از افتادن چروک روی آن جلوگیری می کنید بعد از لول کردن فرش را درون یک پارچه ی نخی سفید بپیچید در نظر داشته باشید که هر دو سر پارچه را با یک بند به خوبی گره بزنید تا از ورود گرد و غبار به داخل فرش جلوگیری شود.
این پارچه هوا را نیز به خوبی انتقال می دهد و مانع آسیب به بافت فرش می‌شود.

از انبار کردن فرش به مدت طولانی اجتناب کنید

 

نگه داشتن فرش برای مدت طولانی در انبار باعث بید خوردگی در آن می شود که می توانید از نفتالین جهت نگهداری ایمن استفاده کنید.
به گفته کارشناسان قالیشویی، هر سه ماه یکبار لول فرش را باز کنید و پس از بررسی الیاف پس از گذشت یک روز مجدداً آن را لول کنید.
در محل مورد نظر باید هوا جریان داشته باشد و مرطوب نباشد.
فرش لول شده می بایست به صورت افقی در محل قرار بگیرد و از قرار دادن هرگونه اجسام سنگین بر روی فرش خودداری کنید.
رسیدن نور کافی به محیط نیز از شرایط مهم برای محل انبار کردن فرش است.

شرایط انبار کردن فرش های دستباف

فرشهای دستباف از آنجایی که از الیاف طبیعی بهره گرفتند در صورت انبار کردن طولانی بیشتر در معرض از بین رفتن بافت خود و در نهایت پوسیدگی قرار می گیرند؛ از این رو بهترین شرایط جهت انبار کردن فرش های دستباف با تعداد زیاد در طولانی مدت خوابانیدن و باز کردن فرش ها روی همدیگر می باشد.
گرمای بیش از حد محیط نیز می‌تواند به فرش دستباف صدمه بزند علاوه بر گرما رطوبت و نم نیز می‌تواند سبب ایجاد کپک و بوی بد و از بین رفتن رنگ فرش دستباف و در نهایت افت کیفیت آن گردد.
حشراتی مانند موریانه و بید در محیط‌ های نمناک به شدت قابل تکثیر می‌باشند و بافت فرش را نابود می‌کنند.
در صورتیکه فرش دستباف شما در صندوق‌های کوچک نگهداری از فرش دستباف می شود حتماً از قرص نفتالین در داخل صندوق استفاده کنید.
جهت آویزان کردن فرش دستباف با دوختن یک پارچه برزنتی و میخ کردن آن به دیوار وزن فرش را به طور مساوی در طول بخش‌های پارچه تقسیم کنید.
و نکته آخر فرشهای دستباف خود را هر از گاهی در معرض آفتاب قرار دهید و بچرخانید تا هر دو طرف فرش در معرض نور آفتاب قرار بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *