علت زرد شدن ریشه های فرش

رفع زرد شدن ریشه فرش بعد از قالیشویی

از جمله مشکلاتی که پس از شستشو ممکن است برای فرش پیش بیاید، زرد شدن ریشه فرش می باشد.

زرد شدن ریشه فرش پس از شستشو دلایل و راه حل های مختلفی برای برطرف نمودن دارد:

  • مهمترین دلیل این مشکل استفاده از شوینده های بی کیفیت می باشد. خاصیت اسیدی بر روی فرش تاثیر بد گذاشته و باعث آسیب رسیدن به تاروپود فرش می شود و در نتیجه موجب زردی رنگ ریشه می گردد.
  • یکی از دلایل دیگری زردی ریشه پس از شستشو، تمیز شستشو نشدن فرش است، هنگامی که فرش به خوبی آبگیری نشود، آب چرک باقی مانده در بین ریشه ها پس از شستشو به رنگ زرد تبدیل می شود.

نکته : جارو نکردن فرش قبل از شستشو نیز منجر به زردی ریشه پس از شستشو می گردد.

گرد و خاک موجود در فرش پس از شستشو باعث زردی و تیرگی فرش می گردد.
همچنین نحوه صحیح خشک کردن فرش هم امر مهمی است که در صورت انجام اشتباه و غیر تخصصی بودن آن در منزل و یا قالیشویی منجر به زردی ریشه فرش میشود یا کثیفی هایی که پس از شستشو روی فرش میماند در قسمت ریشه ها بیشتر دیده میشود این اتفاق زمانی می افتد که آبکشی به درستی انجام نگرفته باشد و به اصلاح زردآب فرش رخ میدهد که کل فرش آسیب میبیند.

زرد شدن فرش بر اثر سوختگی

اغلب برای شما هم پیش امده اتوی داغ را بر روی فرش رها کرده باشید و یا یک تیکه زغال قلیون بر روی فرش بیافتد و یا یک قابلمه داغ بدون گذاشتن محافظ مستقیما برروی فرش بگذارید. لکه های ناشی از سوختگی فرش عمدتا به رنگ زرد هستند و پاک کردن و محو کردن آنها بسته به عامل ایجاد کننده آن متفاوت می باشد.

برای مثال اگر لکه سوختگی ناشی از اتو یا قابلمه داغ باشد می توانید یک پیاز را به دو نیم قسمت برش زده و بر روی زردی قرار دهید سپس بعد از مدتی آن را با آب سرد بشورید.
اگر زردی ناشی از قابلمه داغ باشد و سوختگی آن سطحی باشد می توانید با قرار دادن یک قطعه یخ بر روی آن مشکل را برطرف نمایید البته این روش فقط برای سوختگی سطحی به کار می آید.

چگونه زردی فرش را در خانه از بین ببریم؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد بعضی اوقات ریشه فرش ها پس از شستشو به رنگ زرد در می آید.

جهت از بین بردن این رنگ زرد، چنانچه رنگ زرد زیاد باشد بهتر است جهت از بین بردن ، قالی را به قالیشویی ها بسپارید.

اما چنانچه این زردی کمتر باشد روش های خانگی برای برطرف کردن آن وجود دارد جهت از بین بردن زردی ریشه فرش در منزل، میبایست محلول آب و مواد شوینده که خاصیت اسیدی کمی دارند را با اسفنج برروی ریشه های زرد فرش کشید و سپس فرش را در محیطی مناسب قرار داد تا کاملا خشک شود.

کاور ریشه زدن توسط قالیشویی برای حل این مشکل

یکی از قسمت های مهم فرش که در معرض کثیفی و پارگی است ریشه فرش می باشد. ترمیم ریشه های فرش در اثر پاخوردن، شستشو، گرد و خاک و … همواره در حال آلودگی و آسیب دیدن می باشند. چنانچه مرحله آبگیری پس از شستشو به خوبی صورت نگیرد.کثیفی ها در ریشه فرش باقی ماند و ریشه های بعد از شستشو به رنگ زرد در می آیند.

در کارخانه قالیشویی پس از انجام مرحله شستشوی فرش ماشینی یا دستبافت، فرش ها داخل دیگ های بزرگ و مخصوص آبگیر (سانتریفوژهای پرقدرت) قرار میگیرند تا با چرخش بسیار سریع دیگ و استفاده از قانون گریز مرکز کلیه آب فرش از بافتهای آن خارج میشود.یکی از روش های جلوگیری از مشکل زرد شدن ریشه ها،کاور ریشه فرش ها می باشد.

کاورها به صورت های توری، پلاستیکی و ندرتا پارچه ای می باشند. استفاده از کاور ریشه یکی از بهترین روش‌های محافظت از ریشه فرش در قبال کثیفی و خرابی ریشه است که بر خلاف دیگر روش های رایج از قبیل استفاده از چسب ریشه فرش به فرش آسیب نمی رساند، این محافظ با اجازه ی عبور هوا در بین ریشه ها از آسیب و پوسیدگی فرش جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که حتما هر سه ماه یک بار محافظ ریشه فرش ها تعویض کنید تا آسیبی به بافت فرش شما وارد نشود.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *