پاک کردن لکه شیر از فرش

پاک کردن لکه شیر از فرش

قبل از شروع هر اقدامی روی فرش توسط برگه مشخصات پشت فرش از الیاف موجود در آن آگاه شوید و از مواد مناسب لکه بری استفاده نمایید.
ما به شما دو راهکار جهت پاک کردن لکه شیر از روی فرش ارائه می دهیم:

روش اول برای پاک کردن لکه شیر از فرش

محلولی از ترکیب دو فنجان آب گرم با یک قاشق آمونیاک تهیه کنید و دستمالی را به این محلول آغشته کنید و روی لکه مالش دهید این عمل را آنقدر تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه باقی نماند.

روش دوم برای پاک کردن لکه شیر از فرش

ابتدا به کمک دستمال تمیز و خشک رطوبت فرش را بگیرید سپس دستمال دیگر را با آب سرد نم دار کنید و روی لکه مالش دهید تا لکه محو گردد.
اینکه مقداری از نشاسته ذرت را روی لکه به مدت زمان ۳۰ دقیقه بریزید در آخر فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.

با لکه شیر کاکائو روی فرش چه کنیم؟

جهت پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش نیازی به شستن فرش نیست و با روش هایی که اشاره خواهد شد به راحتی لکه ها را از بین ببرید.

۱. استفاده از مواد شوینده آنزیم دار و آب سرد برای از بین بردن لک شیر
نخست توسط یک دستمال آب و رطوبت لکه را بگیرید(دستمال را روی لکه بگذارید و سپس بردارید، مالش ندهید) سپس آب سرد را روی لک اسپری کنید و مجدداً با دستمال رطوبت آن را بگیرید.
در مرحله بعدی کمی مواد شوینده آنزیم دار را با دو فنجان آب سرد حل کنید و توسط یک برس نرم آرام روی فرش بکشید.

۲. استفاده از جوش شیرین
مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط نمایید و خمیر حاصل را روی لکه بگذارید در آخر با آب سرد محل را شستشو دهید.اگر لکه شیر کاکائو هنوز تازه است این روش بسیار مفید است.

پاک کردن لکه شیر کاکائو از فرش

۳. استفاده از آمونیاک جهت برطرف کردن لکه خشک شده شیرکاکائو از روی فرش
چنانچه لکه شیرکاکائو روی فرشتان خشک شده باشد و با مواد شوینده آنزیم دار از بین نرفته باشد آمونیاک بهترین گزینه است.
دستکش دست کنید و کمی آمونیاک را با آب سرد مخلوط کنید و با کمک یک مسواک محلول حاصل را روی لکه بکشید.
جهت آبکشی فرش پس از استفاده از آمونیاک یا مواد شوینده ی آنزیم دار نیازی به شستن کامل آن نیست بلکه این کار تنها با یک تشت و آب سرد شدنی است.
بدین صورت که تشت را در زیر فرش بخشی که لکه دارد قرار دهید و بعد آب سرد را خیلی آهسته از بالای فرش روی آن بریزید در همین حین دست خود را روی لکه مالش دهید تا اضافات لکه و اثرات مواد شوینده کاملاً از بافت فرش خارج شود.
در آخر با کمک حوله آب اضافی فرش را بگیرید بعد از این اقدامات جهت خشک شدن فرش آن را در معرض وزش باد قرار دهید و یا می‌توانید از پنکه کمک بگیرید.
نکته: جهت فرش های پشمی و ابریشمی هرگز از آمونیاک برای زدودن لکه استفاده نکنید.

از بین بردن لکه شیر خشک شده از روی فرش

برای رفع لکه شیر خشک شده از روی فرش ابتدا باید تا جایی که امکان دارد لکه را خیس کنید. برای این منظور می توانید از مواد شوینده نیز استفاده کنید. سپس با یک دستمال تمیز رطوبت را خشک کنید و بعد از آن مقداری نشاسته ذرت روی لکه بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه باقی بماند و در آخر با جاروبرقی اثر نشاسته ذرت را از روی فرش پاک کنید.
نکته قابل توجه برای پاک کردن لکه شیر خشک شده این است که باید تا حد امکان در سریعترین زمان ممکن برای این کار اقدام کنید چرا که هر چه لکه بیشتر باقی بماند پاک کردن کامل آن سخت تر خواهد شد و حتی گاهی اثر لکه برای همیشه باقی می ماند.

از بین بردن بوی بد شیر روی فرش

روش اول: مقداری قهوه تازه را روی لکه بریزید و اجازه دهید یک الی دو ساعت باقی بماند تا رطوبت فرش کاملا گرفته شود.
روش دوم: مقداری از گل اسطوخدوس را که یک لکه بر قوی محسوب می‌شود در هاونگ بکوبید و سپس مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید بگذارید این ترکیب یک شبانه روز روی فرش بماند در پایان فرش را با جاروبرقی تمیز کنید.
روش سوم: محلولی از ترکیب آب و سرکه تهیه کنید و دستمال آغشته به این محلول را روی لکه مالش دهید و بعد از آن که لکه فرش خشک می‌شود بوی سرکه خود به خود از بین میرود.

روش چهارم: ترکیب 2 فنجان آب گرم با یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و ریختن آن روی لکه و اضافه کردن جوش شیرین به این ترکیب. در نهایت بعد از گذشت 24 ساعت باید آن ها را از روی فرش تمیز کرد که این کار باعث رفع بوی بد شیر می شود.

روش پنجم: مقداری نوشابه روی لکه بریزید و بگذارید برای مدتی باقی بماند. سپس آن را با استفاده از شامپو فرش و دستمال تمیز پاک کنید.

لکه شیر روی فرش را خانگی بشوییم یا به قالیشویی بسپاریم؟

قبل از اینکه اقدام پاک کردن لکه شیر از فرش کنید یک پارچه ساده سفید نم دار را به بخش کوچکی از فرش بکشید تا مطلع شوید فرش رنگ ده هست یا خیر.
اگر فرش رنگ ده بود بهتر است که عملیات لکه بری را به قالیشویی های معتبر بسپارید.
همانطور که قبلاً اشاره شد سپردن فرش های ابریشمی و پشمی برای پاک کردن لکه به قالیشویی مدرنی مانند قالیشویی افرا الزامی است در غیر اینصورت بافت اینگونه فرش آسیب جدی خواهد دید.
در کل برای پاک کردن لکه شیر از فرش در منزل هرچه سریعتر اقدام کنید بهتر است و به هیچ عنوان از حرارت بالای سشوار یا آب گرم برای شستن و خشک کردن فرش استفاده نکنید زیرا گرما سبب تثبیت لکه و چسبیدن آنزیمهای شیر میشود.

آیا شیر ریخته شده روی فرش باعث پوسیدگی فرش می شود ؟

پاسخ این سؤال بله است. شیر حاوی مواد پروتئینی است به همین خاطر زمانیکه روی فرش بریزد و مدتی باقی بماند سریعا سفت می شود.
شیر در ابتدا به صورت مایع است که باعث نفوذ آن به عمق فرش می شود و سپس خشک شده و به شکل جامد در می آید. بنابراین اگر به موقع جهت رفع اثر شیر خشک شده که در ریشه فرش نفوذ کرده اقدام نشود باعث پوسیدگی الیاف آن خواهد شد.
بهترین راه برای پاک کردن لکه شیر از فرش ارسال آن به کارخانه قالیشویی است. این مراکز با تجربه بالایی که در این زمینه دارند از مواد شوینده مناسب استفاده می کنند و اثر شیر را از ریشه فرش به کلی پاک می کنند.

3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *