روش های برق انداختن فرش در منزل

چگونه فرش را براق کنیم؟

براق کردن فرش در واقع اقداماتی جهت تمیز کردن فرش است بطوری که شفافیت و درخشندگی و وضوح رنگ های قالی مانند روز اولی شود که آن را خریداری کرده اید.

به توصیه کارشناسان قالیشویی چند روش زیر توصیه میگردد:

ضمن اینکه توصیه میگردد قالیشویی فرش ها به روش های مردن با دستگاه های مکانیزه در افرا، فرش ها برق انداخته میشود ولی روش های خانگی که به فرش شما آسیبی نزند را در این مقاله با هم میخوانیم.

روش های موثر براق کردن فرش در منزل

جارو کشیدن

تجمع گرد و خاک بر روی فرش و نفوذ در الیاف سبب کدر شدن رنگ و افت زیبایی فرش می‌شود از این رو جارو کشیدن مرتب فرش پیشنهاد می شود زیرا علاوه بر حفظ تمیزی ظاهر و زیبایی آن نیز حفظ می شود.در صورت وجود هرگونه لکه اعم از رنگ، آدامس (پاک کردن لکه آدامس از فرش)، روغن، چای و قهوه، لکه خون، آبمیوه و… نسبت به زدودن لکه ها با توجه به انواع روش های لکه گیری هر چه سریعتر اقدام کنید زیرا با گذشت زمان لکه به بافت و رنگ فرش آسیب می رساند.گاهی پس از حذف لکه آن قسمت از فرش روشن تر به نظر می رسد در این صورت سطح فرش را توسط پارچه ای مرطوب شستشو دهید.ترکیب آب ولرم، سرکه سفید و جوش شیرین برای اکثر لکه ها جواب می دهد.

لکه بر های شیمیایی نیز چنانچه طبق دستورالعمل و اصولی استفاده گردند صد در صد موثر میباشند.

شامپو فرش

یکی از روش های رایج جهت براق کردن فرش در منزل استفاده از شامپو فرش است که هم برای فرش های ماشینی و هم دستباف مناسب است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت انتخاب بهترین شامپو فرش است تا از آسیب رسیدن به فرش ها جلوگیری شود.

نوع شامپو فرش باید بر اساس الیاف فرش انتخاب شود. استفاده نادرست از شامپو فرش نه تنها باعث براق شدن آن نمی شود بلکه موجب رنگ پریدگی و یا تداخل رنگ ها می شود. بهترین کار توجه به توضیحات و نحوه استفاده از شامپو فرش طبق راهنمای درج شده روی بطری آن است.براق کردن فرش با کمک شامپو کار آسانی است و نیاز به وسایل خاصی ندارد. در واقع شما فقط با کمک یک سطل آب و دستمال نخی یا اسفنج می توانید فرش را تمیز کنید.قبل از استفاده از شامپو فرش حتما به طور کامل فرش را با جارو برقی تمیز کنید تا هیچ گونه گرد و غباری در آن باقی نماند. بهتر است شامپو را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود و عملکرد بهتری داشته باشد. جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش های دستباف با شامپو فرش بهتر است فقط سطح فرش شامپو شود و شستشوی عمقی صورت نگیرد.

نحوه براق کردن فرش با شامپو فرش

  • پس از انتخاب شامپوی مناسب و جارو کردن فرش، مقدار مورد نیاز شامپو فرش را داخل یک سطل بریزید و طبق دستورالعمل درج شده روی شامپو با مقدار مشخصی از آب ولرم آن را ترکیب کنید. سپس مخلوط را به خوبی هم بزنید تا کف کند.
  • با کمک پارچه تمیز نخی و یا اسفنج کف حاصله را به آرامی و در جهت خواب فرش روی آن بکشید. توجه کنید که پارچه را کاملا خیس نکنید تا فرش زودتر خشک شود.
  • پس از آن حدود نیم ساعت صبر کنید تا آلودگی جذب شامپو فرش شود، سپس با کمک پارچه تمیز و در خلاف جهت خواب فرش کف ها را جمع آوری کنید. سعی کنید در حین انجام این کار پارچه را مرتبا تمیز کنید تا نتیجه مطلوب تری حاصل شود.
  • در نهایت بعد از خشک شدن کامل فرش روی آن را با کمک جارو برقی کاملا پاک کنید تا پرزهای باقی مانده جمع آوری شود.

تمیز کردن لبه های فرش

 توسط یک برس دستی گرد و خاک و پرز های اضافی نشسته بر روی لبه های فرش را تمیز کنید. چنانچه قصد برق انداختن فرش با شامپو فرش را دارید پیش از این اقدام فرش را خوب جارو بکشید البته ترکیب آب، شامپو فرش و شامپو تخم مرغی ساده نیز فوق العاده است و بدین منظور تمام سطح فرش را یک دست شامپو بزنید و پس از اتمام کار باقیمانده مواد را با یک پارچه تمیز از روی فرش جمع آوری کنید تا فرش خشک شود.

استفاده از بخار شو

دستگاه بخارشو قادر است آلودگی های فرش را به صورت عمقی برطرف کند و باعث براق شدن آن شود. به کمک این دستگاه از طریق مخلوط مواد شوینده مناسب با آب داغ و اسپری آن روی فرش می توانید ظاهر اولیه فرش را به آن برگردانید. هنگام استفاده از بخارشو برای فرش های دستباف (شستشوی فرش دستباف با بخار شوی)باید اصول و قوانین مورد نیاز را کاملا رعایت کنید تا فرش شما آسیب نبیند. برای این منظور حتما به راهنمای دستگاه مراجعه و طبق آن عمل کنید.برای بازدهی بیشتر بخارشو سعی کنید عمل شستشو را به آرامی انجام دهید تا بخار آب کاملا به عمق فرش نفوذ کند و از اعمال فشار بیش از حد به فرش خودداری کنید.درست است که از طریق شستشوی فرش با بخارشو آب کمی مصرف می شود ولی حتما برای خشک شدن کامل فرش 24 ساعت صبر کنید و سپس از آن استفاده کنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

از روش بخارشو به دفعات زیاد استفاده نکنید چرا که بخار آب داغ به الیاف فرش آسیب می رساند، سعی کنید سالی یکبار این روش را به کار ببرید.

جهت براق کردن فرش های خود از روش اعلاشویی قالیشویی افرا میتوانید استفاده کنید.

شماره های تماس جهت سفارش: 73 57 35 66 -021

محلول های مورد نیاز برای براق کردن فرش

برخی شیوه های رایج و بسیار موثر در ساخت محلول های خانگی جهت براق کردن فرش در منزل:

محلول جوش شیرین برای براق کردن فرش

جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و روی فرش اسپری نمایید و بگذارید چند ساعت بماند سپس روی فرش را جاروبرقی بکشید این محلول بسیار مفید جهت براق کردن فرش دستباف می باشد.

محلول جوش شیرین برای برق انداختن فرش

محلول آب گرم و صابون مایع

توسط یک پارچه نخی تمیز فرش را با محلول آب گرم و صابون مایع شستشو داده و بعد یک حوله خشک را بر روی سطح فرش بکشید.

محلول صابون، آب گرم و سرکه

با ترکیب یک قاشق صابون در مقداری آب گرم و اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری سرکه به آن یک محلول فوق العاده قوی جهت براق کردن فرش دستباف و ماشینی بدون شستشو آماده کنید.

برف

برف به دلیل آمونیاک موجود در آن یک ترکیب مناسب جهت برق انداختن فرش بدون شستن است که گرد و غبار فرش دستباف را کاملا از بین میبرد.

لکه بری لکه آبمیوه و براق کردن فرش توسط خمیر دندان

خمیردندان فاقد سفید کننده را بر روی یک مسواک بزنید و بر روی لکه آبمیوه بکشید.

لکه بری لکه خون

ابتدا روی لکه مقداری آب ریخته تا خون از فرش بیرون بیاید و بعد توسط حوله و یا دستمال نخی تمیز آب اضافی فرش را بگیرید.

لکه بری لکه جوهر

کمی شیر را با پودر ذرت ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند و توسط یک مسواک خمیر را روی لکه جوهر به آرامی بکشید و پس از اینکه خمیر خشک شد آن را بتراشید در این صورت لکه از بین می‌رود و فرش شما براق و تمیز خواهد شد.

برق انداختن فرش با روش های خانگی

چند روش دیگر برای براق کردن فرش

چند روش دیگر براق کردن فرش چنانچه پس از شستن فرش با شامپو نتیجه دلخواه را حاصل نکردید:جوش شیرین را روی فرش ریخته و یک ساعت باقی بماند سپس فرش را جارو بکشید.ترکیب مقدار زیادی نشاسته ذرت به همراه نمک را روی فرش بپاشید و پس از یک ساعت توسط جاروبرقی فرش را تمیز کنید.ترکیب آب و سرکه را توسط اسفنج به آرامی روی فرش بکشید تا کمی مرطوب گردد و پس از خشک شدن ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت را توسط یک برس روی فرش بکشید و پس از یک ساعت مواد را با جاروبرقی جمع آوری نمایید و در آخر با یک پارچه خیس تمامی قسمت های قالی را تمیز کنید.

3/5 - (7 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *