روش های پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

یکی از انواع لکه که ممکن است بر اثر سهل انگاری و تصادف بر روی فرش یا موکت ایجاد شود، لکه آدامس است. آدامس چسبیده به فرش، به راحتی از فرش جدا نمی شود و پاک کردن آدامس از روی فرش نیازمند به کار بردن روش های خاصی است. روش های متنوع بسیاری برای پاک کردن آدامس از روی فرش وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

 

نکته: این نکته را بدانید، که این قبیل از لکه ها را قبل از اینکه به قالیشویی بسپارید، حتما از مراحل زیر به محض بروز لکه استفاده کنید و برای از بین بردم کامل لکه به قالیشویی تماس بگیرید.

 

راهنمایی کارشناسان قالیشویی برای پاک کردن آدامس از فرش

کارشناسان قالیشویی، برای پاک کردن لکه آدامس از فرش پیش از ارسال آن ها به قالیشویی مواردی را توصیه کرده اند که در این جا به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:

چند حلال آدامس برای لکه برداری

استفاده از یخ یا منجمد کردن آدامس

آدامس معمولا به صورت رشته ای به فرش می چسبد که جدا کردن آن از فرش به آسانی امکان پذیر نیست برای اینکه آدامس را از حالت رشته ای خارج کنید بهتر است آن را فریز نمایید. برای این منظور تعدادی قطعه یخ را در داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را روی لکه آدامس قراردهید.اندکی صبر نمایید تا آدامس یخ بزند و حالت سفت به خود بگیرد.

حال وقت آن است که آدامس را با یک وسیله نوک تیز مانند کارد از روی فرش یا موکت (شستشوی موکت) جدا نمایید. اگر هنوز آدامس خشک و سفت نشده، باید مدت بیشتری یخ را روی آن نگه دارید. بعد از جدا کردن آدامس از روی فرش محل لکه را با یک محلول پاک کننده یا سرکه پاک و در آخر آبکشی و خشک نمایید.

استفاده آبلیمو یا سرکه

سرکه هم حلال مناسبی برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش یا موکت می باشد. می توانید از سرکه به جای یخ برای سفت کردن آدامس استفاده نمایید. مقداری سرکه که بهتر است قبل از استفاده کمی گرم شده باشد را بر روی لکه آدامس بریزید. سپس با نوک یک کارد آدامس را از محل جدا نمایید در آخر محل لکه را آبکشی نمایید تا بوی سرکه روی فرشتان باقی نماند. همین عمل را می توانید با نصف یک لیموی ترش نیز انجام دهید.

استفاده از روغن

از روغن نیز برای کم کردن ضخامت آدامس می توانید استفاده نمایید. نکته مهم در استفاده از روغن اطمینان از عدم آسیب زدن آن به فرش شما می باشد که برای این کار بهتر است قبل از استفاده از آن یک تیکه از فرش را با روغن تست نمایید، درصورتی که روغن به بافت فرش آسیبی نزد می توانید از روغن استفاده نمایید. ابتدا یک پارچه تمیز را به روغن آغشته نمایید پیشنهاد می شود از روغن اکالیپتوس یا زیتون و یا از کره روغن زمینی در لکه برداری از فرش استفاده نمایید.

سپس دستمال آغشته به روغن را بر روی لکه آدامس روی فرش بمالید. سپس با استفاده از یک جسم تیز مانند کارد آدامس را از روی فرش جدا نمایید. در آخر نیز محل لکه را خوب آبکشی نمایید تا ذرات باقی مانده کاملا پاک شوند.

استفاده از حلال آدامس مناسب

برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش یا موکت مانند پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش می توانید از حلال های موجود در بازار نیز استفاده نمایید.به طور کلی حلال اصلی آدامس، تترا کلرید کربن می باشد. حلال ها لکه ها را سریع تر پاک می نمایند. حلال را بر روی آدامس اسپری نمایید.البته اینجا نیز مانند استفاده از روغن می بایست ابتدا از عدم آسیب حلال به بافت فرش مطمئن شویم.

پس از اسپری کردن حلال بر روی آدامس پنج یا ده دقیقه صبر کنید تا محلول به ساختار آدامس نفوذ نماید. سپس با استفاده از کارد، آدامس را از روی فرش برداشته و در نهایت محل لکه را شستشو و آبکشی نمایید.

3.7/5 - (6 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *