معرفی سیستم های تهویه مطبوع مناسب در قالیشویی

معرفی سیستم های تهویه مطبوع مناسب در قالیشویی

اگر به کارخانه‌های قالیشویی معتبر مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که تمام آن‌ها از دستگاه‌های تهویه مطبوع برخوردار هستند. همان‌طور که می‌دانید در این‌گونه محیط‌ ها برای به وجود آمدن شرایط مناسب و همچنین افزایش کارایی کارکنان، باید هوای تازه و دمای مناسب وجود داشته باشد. در این مطلب تأثیر تهویه مطبوع در کارخانه های قالیشویی را برای شما شرح می‌دهیم تا متوجه عملکرد بهتر و نحوه شستشوی فرش‌ها بشوید.

تاثیر تهویه مطبوع در کارخانه های قالیشویی

درگذشته خانواده‌ها به ویژه نزدیک عید، شستشوی فرش‌ها را داخل کوچه و یا حیاط انجام می‌دادند، اما با پیشرفت کارخانه‌های قالیشویی معمولاً افراد فرش‌های منزلشان را به آن‌ها می‌سپارند. یکی از قابلیت‌های مهم اینگونه کارخانه‌ها این است که تهویه مناسب دارد و در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است. یکی از بهترین دستگاه‌های تهویه مطبوع در کارخانه‌های قالیشویی چیلر نام دارد که در این مطلب در مورد آن توضیحات کافی ارائه می‌دهیم.
به طورکلی فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود این شرکت‌ها به بهترین شکل ممکن وظایف خود را انجام دهند. همان‌طور که ذکر شد در این میان، سیستم‌های تهویه مطبوع نقش بسیار اساسی دارد که در ادامه به بررسی تأثیر آن می‌پردازیم.

از بین بردن آلودگی‌های هوای کارخانه

هنگامی که فرش‌ها با مواد شوینده شسته و تمیز می‌شوند، ذرات معلق ناشی از گرد و غبار و یا آلودگی در هوا ایجاد می‌شود. دستگاه‌های تهویه قادر هستند که این آلودگی‌های محیط را از بین ببرند‌. دقت کنید هوای نامطلوب نه تنها بر روی سلامتی کارکنان تأثیر منفی دارد، بلکه باعث خرابی دستگاه‌ها نیز می‌شود.

متعادل کردن دما و رطوبت

یکی دیگر از تأثیرهایی که دستگاه‌های تهویه مطبوع در کارخانه‌های قالیشویی دارد این است که دما و رطوبت را متعادل می‌کند‌. اگر دما و رطوبت مناسب نباشد، به مرور زمان عملکرد تجهیزات قالیشویی مختل می‌شود.

راندمان کاری بالا

اگر در سالن‌هایی که مراحل شستشو‌ و خشک کردن فرش‌ها انجام می‌شود تهویه مناسب صورت نگیرد، درنتیجه کارایی کارکنان بالا رفته و از خستگی بیش‌ازحد آن‌ها پیشگیری می‌شود. نبود سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی رضایت کارکنان را از کار خود کاهش داده و آن‌ها مبتلا به اختلالات جسمی خواهند شد.

خشک شدن سریع‌تر فرش‌ها

هرچند فرش‌ها در کارخانه کاملاً آبگیری شده و درنهایت به خوبی خشک می‌شود، اما کمی رطوبت درون آن باقی می‌ماند. دستگاه‌های تهویه مطبوع کمک می‌کند تا رطوبت فرش‌ها کاملاً تبخیر شود‌. البته باز هم ممکن است کمی رطوبت در بافت‌های داخل فرش باقی بماند که پس از تحویل به مشتری و قرار دادن در هوای تازه برطرف خواهد شد. برای این منظور می‌توانید پنجره‌ها را باز کرده و یا از پنکه‌های سقفی برای تهویه مناسب در منزل استفاده کنید.
به طورکلی دقت کنید اگر فرش شما پس از تحویل گرفتن از قالی‌شویی کمی رطوبت داشته باشد، بسیار طبیعی است و ربطی به تهویه نامطلوب آن کارخانه ندارد.

انتخاب دستگاه تهوع مطبوع برای کارخانه قالیشویی

عوامل مختلفی بر قیمت دستگاه‌های تهویه مطبوع برای کارخانه‌های قالیشویی تأثیر دارد. ابتدا باید با نحوه عملکرد و میزان کارایی آن‌ها آشنا شوید، سپس سیستم موردنیاز خود را انتخاب کنید. اگر بدون توجه به قابلیت‌های این نوع دستگاه‌ها اقدام به خرید کنید، ممکن است خسارت گزافی را متحمل شوید. مواردی مانند قابلیت کنترل میزان آلودگی، تولید کمترین میزان صدا، ایمنی در برابر حوادث، کنترل اتوماتیک، سازگاری با محیط، میزان بودجه و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید.
برای انتخاب کارخانه قالیشویی نیز بسیار دقت کنید و حتماً نظرات مردم را از آن برند جویا شوید. از مدل شستشو ‌و سیستم خشک کردن و تهویه مطبوع آنجا اطلاعات کافی به دست آورید.
به طور کلی انتخاب دستگاه تهویه مطبوع برای کارخانه های قالیشویی بستگی به نوع کاربری آنجا دارد. با توجه به نیازی که آن کارخانه برای حفظ هوای تازه، تنظیم دما و رطوبت، افزایش راندمان کاری و بقیه موارد دارد، سیستم تهویه مناسب خریداری می‌شود‌.

آشنایی با چیلر

یکی از این دستگاه‌های تهویه مطبوع برای کارخانه‌های قالیشویی، چیلر نام دارد که باعث تهویه هوا شده و به ایجاد دمای مناسب در قالیشویی کمک فراوانی می‌کند‌. البته چیلر نیز انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط آب و‌ هوایی، همچنین متراژ کارخانه می‌توانید سیستم موردنیاز خود را تهیه کنید. انواع چیلر با ظرفیت‌های گوناگون و متناسب با نیازهای شما به فروش می‌رسد. آن‌ها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند. چیلر تراکمی خود به دو دسته چیلر هوایی و چیلر آبی دسته بندی می‌شود.
محصول خروجی تمام چیلرها آب سرد است، سپس این آب سرد درون مبدل‌های حرارتی گردش پیدا کرده و جریان هوای خنک برای تهویه محیط و تجهیزات قالیشویی فراهم می‌شود.
در کاربردهای صنعتی معمولاً به جای چیلر از هیچ دستگاه تهویه مطبوع دیگری نمی‌توان استفاده کرد. اما برای سرمایش سوله‌ها می‌توان از ایرواشر و یا دستگاه‌هایی مانند GHP و VRF بهره برد.
معمولاً کارفرما به دلیل اینکه باید هزینه قابل توجهی بابت چیلر پرداخت کند، تحقیقات بسیار زیادی می‌کند تا دستگاه تهویه مدنظرش را با برند مناسب خریداری کند. در این صورت خیالشان راحت است که این دستگاه‌ها چندین سال بدون خرابی کار می‌کنند. اگر چیلر را از بین بهترین برندها انتخاب کنید، قطعات و همچنین متریال به کار رفته برای ساخت آن، کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت. هنگام خرید به خدمات پس از فروش و گارانتی محصول نیز دقت کنید.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

در کارخانه‌های قالیشویی در ۶ مرحله فرش شسته، تمیز و خشک می‌شود. در تمامی این مدت وجود دستگاه تهویه مطبوع ضروری است، زیرا بدون آن عملاً هیچ کاری ‌پیش نمی‌رود و حتی دستگاه‌های قالیشویی به مرور زمان نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد. مراحل شستشوی فرش شامل:
1. شستشوی اتوماتیک
2. بیرون آوردن از دستگاه شستشو
3. آبگیری فرش
4. بیرون آوردن از دستگاه آب‌گیری
5. انتقال فرش‌ها به گرم‌خانه
6. خشک کردن فرش

خلاصه

همان‌طور که مشاهده کردید سیستم‌های تهویه مطبوع تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بهینه‌ی کارخانه‌های قالیشویی دارند. البته فراموش نکنید که هر از چندگاهی باید این دستگاه‌ها را بررسی کرده و تمیز کنید تا به بهترین شکل ممکن کار کرده و در عین حال انرژی کمتری مصرف کنند‌. شما می‌توانید این دستگاه‌های تهویه را سالانه بررسی کنید تا هیچ زباله‌ای درون فن‌های آن مسدود نشده باشد.
سعی کنید آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید، زیرا باعث می‌شود که انرژی بیشتری برای خنک کردن هوا مصرف کرده و سخت‌تر کار کند. مراقب باشید نشتی هوا نداشته باشد، اگر هرگونه نشتی دارد آن را تعمیر و برطرف کنید. توجه کنید که این نوع دستگاه‌ها ساختار پیشرفته‌ای دارند و برای بررسی آن باید از سرویس‎کار کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع سیستم های تهویه مطبوع می توانید به وب سایت تهویه هورسان مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)