آیا قالیشویی با بخار امکان پذیر است؟

شستشوی فرش با بخارشوی

شستشوی فرش با بخارشوی یک روش آسان و در عین حال موثر برای از بین بردن آلودگی و بوی بد از روی فرش شماست. اگر فرش شما بوی نامطبوعی گرفته و یا اگر مدت هاست که فرش خود را به قالیشویی نسپرده اید، استفاده از بخارشوی می تواند راه حلی کم هزینه برای رفع مشکل شما باشد.

چنانچه شستشوی قالی با بخار اصولی انجام شود و از مواد و پودر قالیشویی معتبر استفاده شود این روش امکان پذیر است، شستشوی فرش با بخار یک روش پاک کننده کامل شناخته شده در سراسر جهان است که ۹۷ درصد خاک و گرد و غبار فرش گرفته میشود و فرش به صورت لایه لایه از بالا تا پایین تمیز می شود.
این یک سیستم رطوبتی است که در آن از رطوبت کمی برای شستن فرش استفاده میشود. این متد برای شستن فرش هایی که به شدت کثیف هستند کاربرد دارد در واقع قطرات ریز آب داغ که با محلول شوینده مخلوط شده‌اند تحت فشار شستشو با بخار به عمق پرز های قالی و فرش تزریق می شوند.

گاهی در قالیشویی ها روش بخارشوی برتری دارد به این دلیل که شوینده هایی که در قالیشویی به روش خشک کن استفاده میشود سلامت آنها و همینطور محیط زیست را به خطر می اندازد. آب داغ این دستگاه برای تمیز کردن هر محلول پاک کننده کافی است.

این سیستم همچنان توانایی حذف و جمع آوری ماسه های موجود در الیاف فرش را دارد،همچنان اگر در طول سال فرشهای شما چرک نشده‌اند. میتوانید با بخارشوی پاکسازی انجام دهید. با استفاده از یک اسپری تمیز کننده بر سطح فرش قبل از عملیات مکش در نهایت یک فرش خشک و تمیز ارائه می‌شود.

از آنجایی که جا به جایی فرش ها و حمل و نقل آن ها دشوار است شستن آن ها چالش بزرگی محسوب می شود. راه حل این مشکل شستشوی فرش با بخارشوی در منزل است. به منظور جلوگیری از خرابی فرش ها بهتر است برای بخارشوی آن ها از مراکز معتبر و افراد متخصص کمک بگیرید. استفاده بیش از حد بخار آب داغ موجب آسیب رسیدن به تار و پود فرش ها می شود، همچنین انتخاب مواد شوینده مناسب نیاز به تخصص بالایی دارد.

آیا شستن فرش با بخارشوی امکان پذیر است؟

بله، می‌ توانید از بخارشوی برای تمیز کردن فرش‌ ها استفاده کنید. تمیز کردن با بخار روش خوبی برای از بین بردن کثیفی، زباله ها و لکه های گیر کرده در عمق الیاف فرش است. اگر یک دستگاه بخارشوی خریداری کرده اید و می خواهید از آن برای تمیز کردن فروش خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
توجه به این نکته ضروری است که همه فرش ها برای شستشو با بخار مناسب نیستند. برخی از فرش‌ های ظریف مانند فرش‌ های ابریشمی یا آنتیک ممکن است در اثر حرارت و رطوبت زیاد بخار آسیب ببینند. همیشه دستورالعمل های مراقبتی ارائه شده توسط سازنده را بررسی کنید یا قبل از شستشوی فرش با بخارشوی با یک فرد حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

نحوه شستشوی فرش با بخارشور خانگی

در قالیشویی خانگی پاکسازی با بخار فرش کاملا تمیز می گردد. ابتدا توسط جاروبرقی بر روی سطح فرش گرد و غبار خارج می شود و بعد دستگاه قالیشویی شوینده دترجنت را روی فرش اسپری می کند. سپس آب گرم روی سطح فرش و همچنان کل فرش با آلودگی ها و غبار ها ترکیب شده و شوینده ها را بر روی الیاف فرش فعال میکند.

برای فرش هایی که الیاف پشم یا طبیعی و دارند از مواد اسیدی و برای فرش هایی که الیاف مصنوعی دارند.از مواد قلیایی استفاده می شود، سپس یک جاروبرقی آب آن را میکشد. زمان خشک شدن فرش بسته به الیاف فرش و نوع تجهیزات شستشو متغیر است.

مراحل شستشوی فرش با بخارشوی

فرش را با جاروبرقی بکشید: قبل از شستشوی فرش با بخارشوی، فرش را به خوبی جاروبرقی بکشید تا کثیفی، زباله و موهای حیوانات خانگی از بین برود.
قبل از تمیز کردن لکه ها: اگر لکه ای روی فرش وجود دارد، قبل از تمیز کردن با بخار، آن را با یک لکه بر مخصوص فرش تمیز کنید.
دستگاه را با آب گرم و پاک کننده پر کنید: دستگاه بخارشوی را با آب داغ و مقدار مناسب محلول تمیزکننده یا مواد شوینده پر کنید. حتماً دستورالعمل های سازنده را برای پر کردن دستگاه دنبال کنید. البته لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های بخارشوی دارای مخزن پاک کننده نیستند. در نتیجه تنها می توانید از بخار آب تولید شده توسط آن ها استفاده نمایید.
شروع به تمیز کردن کنید: بخارشوی را روشن کنید و به آرامی به جلو فشار دهید تا آب و محلول تمیز کننده روی فرش قرار گیرد. سپس لوله مکنده را به آرامی به عقب بکشید تا تا آنجا که ممکن است آب و کثیفی مکیده شود. این کار را تا زمانی که کل فرش تمیز شود تکرار کنید.
مجدداً جاروبرقی: پس از تمیز کردن با بخار، فرش را مجدداً جاروبرقی بکشید تا هرگونه کثیفی یا زباله باقیمانده از بین برود.
بگذارید فرش خشک شود: قبل از راه رفتن روی فرش یا قرار دادن مبلمان، بگذارید فرش کاملا خشک شود. می توانید با باز کردن پنجره ها یا استفاده از فن ها، فرآیند خشک شدن را تسریع کنید.

نحوه قالیشویی با بخار

تمیز کردن فرش با بخارشوی

جهت تمیز کردن فرش با بخارشوی ابتدا باید محل مورد نظر را کاملا تخلیه کنید که موجب بازدهی بیشتر خواهد شد . بهتر است قبل از شستشو قرنیزها و سقف اتاق را کاملا پاک کنید تا موجب آلودگی مجدد فرش نشود.

لکه گیری فرش قبل از شستشو بسیار مهم است چرا که لکه های قدیمی تر با بخار به طور کامل تمیز نمی شوند. برای اضافه کردن شوینده به دستگاه بخارشوی دقت کنید که از موادی متناسب با بخارشوی خود استفاده کنید و همچنین بیش از مقدار لازم شوینده داخل آن نریزید که باعث باقی ماندن کف روی فرش می شود. حالا نوبت استفاده از بخارشوی می رسد. شستشو را از قسمتی آغاز کنید که در نهایت بتوانید به راحتی از اتاق خارج شوید. با مطالعه دفترچه راهنمای بخارشوی از نحوه عملکرد صحیح آن مطلع شوید.

بهتر است بخارشوی را به آرامی روی فرش حرکت دهید تا نتیجه بهتری حاصل شود. پس از اتمام کار تا خشک شدن کامل فرش صبر کنید و روی آن رفت و آمد نکنید. در طول فرآیند شستشوی فرش با بخارشوی نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید تا سلامت خود را به خطر نیندازید.

مزایای شستشوی فرش با بخارشوی

بخارشویی فرش در مقایسه با سایر روش های شستشوی فرش مزایای متعددی دارد. در اینجا به برخی از مزایای شستشوی فرش با بخار اشاره می کنیم:

  •  آلاینده های به دام افتاده را حذف می کند: تمیز کردن با بخار می تواند کثیفی، گرد و غبار و سایر آلاینده هایی را که در اعماق الیاف فرش به دام افتاده اند را حذف کند.
  • باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد: دمای بالای بخار می تواند باکتری ها، ویروس ها و میکروب هایی که ممکن است در فرش کمین کرده باشند را از بین ببرد.
  •  از رشد کپک جلوگیری می کند: تمیز کردن با بخار می تواند با از بین بردن رطوبت اضافی فرش از رشد کپک جلوگیری کند.
  • عمر فرش را افزایش می ‌دهد: شستشوی فرش با بخارشوی، با از بین بردن کثیفی‌ ها و زباله‌ هایی که می‌ توانند به مرور زمان الیاف را فرسوده کنند، عمر فرش شما را افزایش می دهد.
  • سازگار با محیط زیست: در شستشوی فرش با بخارشوی فقط از آب استفاده می شود. در نتیجه کمترین میزان شوینده باقی مانده در مقایسه با سایر روش های شستشوی فرش به جای می ماند. این مسئله باعث می شود این روش شستشو سازگار با محیط زیست باشد.
  •  فرش ها را به شکوه قبلی خود باز می گرداند: تمیز کردن با بخار می تواند با از بین بردن لکه های سطحی و برداشتن کثیفی از اعماق الیاف ظاهر زیبای فرش را به شما بازگرداند.

به طور کلی، بخارشویی فرش ها راهی ایمن، موثر و سازگار با محیط زیست برای تمیز و سالم نگه داشتن فرش های شماست. می تواند کثیفی، گرد و غبار و آلاینده ها را از بین ببرد، باکتری ها و میکروب ها را بزداید، از رشد کپک جلوگیری کند و عمر فرش شما را افزایش دهد.

بهترین بخارشوی برای فرش

بخارشوی ها انواع گوناگونی دارند که برای استفاده در محیط های کوچک تا بزرگ به کار می روند. شما با توجه به نیاز خود می توانید یکی از انواع آن را انتخاب کنید.
بخارشوی دستی ابعاد و وزن کمی دارد بنابراین حمل آن آسان است، قیمت ارزانی دارد و مناسب لکه های کوچک است . ولی در مقابل مکش ضعیفی دارد و برای سطوح کوچک به کار می رود. بخارشوی های ایستاده یا عصایی قابلیت جا به جایی آسانی دارند، مقرون به صرفه هستند ولی حجم مخزن آب کمی دارند و امکان نظافت فضاهای بزرگ را ندارند.
بخارشوی های چند منظوره یا چند کاره گنجایش زیادی دارند ، دارای ابزار های گوناگونی هستند و قابلیت تنظیم و کنترل فشار بخار آب را دارند. در مقابل فضای زیادی اشغال می کنند، قیمت بالا و وزن زیادی دارند.
بهترین بخارشوی برای فرش مدل مکش دار است که دارای دو مخزن است، یکی برای نگهداری آب و بخار آن و دیگری برای نگهداری آب های آلوده به کار می رود.
توجه به میزان توان مصرفی بخارشوی اهمیت بالایی دارد. دارا بودن استاندارد و ایمنی لازم ویژگی مهمی است که باید بخارشوی از آن برخوردار باشد تا برای کودکان خطر آفرین نباشد. از دیگر خصوصیات بخارشوی خوب، قابلیت تنظیم دمای آب است و در نهایت یک بخارشوی مناسب باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر باشد.

برای فرش های دستبافت از بخارشوی استفاده کنیم؟

به منظور شستشوی فرش دستبافت با دستگاه بخارشوی باید استاندارد های لازم را رعایت کنید تا آسیبی به فرش دستبافت وارد نشود. انتخاب بخارشوی مناسب با فرش شما، نحوه صحیح خشک کردن فرش و انتخاب مواد شوینده مناسب از جمله نکاتی است که اگر رعایت شوند مشکلی برای فرش دستبافت شما ایجاد نمی شود. در هر صورت بهتر است جهت شستشوی فرش دستبافت با بخارشوی حتما به افراد متخصص و با تجربه و مراکز معتبر شستشوی فرش مراجعه کنید.

بخارشوی فرش های ماشینی

هنگامی که الیاف فرش های ماشینی بر اثر رفت و آمد تخت می‌شوند.شستشوی فرش با بخار باعث به بالا حرکت کردن مجدد رشته های فرش می شود و در واقع با این روش فرش احیا شده و کارکرد آن بهبود می بخشد. آب داغی که روی فرش پاشیده می شود با آلودگی های دیگر فرش اشباع میشود و از طریق مکش به درون ماشین بخار شوی برمی‌گردد. معمولاً محلول پاک کننده نیز به آب اضافه می گردد تا به نابودی آلودگی و گرد و خاک کمک کند. برای شستشوی موکت هم از این روش استفاده میشود. در این پروسه به متغیرهایی مانند نوع شوینده اضافه شده به ماشین (که برای فرش ماشینی قلیایی است) و همچنین حرکت سریع و آهسته روی فرش باید دقت شود.

شستشوی حرفه ای فرش های شما با قالیشویی افرا

در انتها لازم به ذکر است که علیرغم اینکه شستشوی فرش با بخارشوی امکان پذیر است، اما این روش برای آلودگی های عمیق و لکه های طولانی مدت کارآمد نیست. در نتیجه اگر می خواهید فرش خود را به طور کامل از آلودگی ها بزدایید، قالیشویی افرا می تواند این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن و به روشی اصولی برای شما به انجام رساند. برای دریافت مشاوره در ارتباط با شستشوی فرش های خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *