پاک کردن لکه روغن و چربی از فرش

پاک کردن لکه روغن و چربی از فرش

در پاک کردن لکه های روغن و چربی از روی فرش چون حالت چسبناکی دارند می بایست تکنیک های خاصی را انجام داد هرچه زمان کمتری از ایجاد لکه گذشته باشد پاک کردن آن راحت تر است و قبل از اینکه این لکه ها به جاهای دیگر فرش سرایت کند باید هرچه زودتر پاک شود‌.
به طور کلی از قسمت پشت لکه اقدام به تمیز کردن آن بکنید؛ ابتدا یکپارچه را به آرامی روی لکه روغن قرار دهید و فشار دهید و سپس توسط یک چاقو یا کاردک چربی باقیمانده را بردارید و پس از پاک کردن لکه با حلال های شیمیایی با آب گرم محل را آبکشی نمایید.
سپس مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت را توسط یک مسواک قدیمی روی قسمتهای روغنی خیلی آرام مالش دهید توجه داشته باشید که این کار صرفاً برای جذب روغن است نه برای تمیز کردن؛ بعد با یک جاروبرقی قسمتهایی را که جوش شیرین یا پودر ذرت زدید را از تار و پود فرش خارج کنید.
حلال لکه گیری که در نظر دارید را از قبل روی مکانی از فرش یا موکت که دیده نمی‌شود تست کنید.
چند نکته مهم جهت زدودن چربی از فرش:

  • نگذارید مدت زمان زیادی سرکه یا الکل روی فرش بماند.
  • حین شستشو از آب سرد استفاده کنید.
  • ‌از سفید کننده ها استفاده نکنید زیرا به الیاف فرش آسیب می رساند.
  • پس از اتمام تمام مراحل فرش را کاملا خشک نمایید تا متوجه تغییرات شوید.

بهترین حلال برای پاک کردن روغن از فرش

استفاده از مایع ظرفشویی بهترین حلال پاک کردن لکه چربی از فرش است؛ بدین صورت که مقداری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و داخل بطری های شیشه شور بریزید و روی لکه اسپری نمایید.

چندین حلال کاربردی دیگر برای پاک کردن لکه چربی از فرش

 

  • خمیر اصلاح: با قابلیت پاک کردن لکه های چرب حاصل از روغن غذا، لوازم آرایش یا واکس روی فرش
  • پراکسید هیدروژن: مخلوط یک لیتر آب ولرم با یک قاشق پراکسید هیدروژن را با برس روی قسمت لکه شده فرش بکشید پس از لکه برداری بلافاصله با آب گرم فرش را آبکشی نمایید.
  • با قابلیت پاک کردن لکه های چرب حاصل از روغن غذا، لوازم آرایش یا واکس روی فرش
  • صابون و سرکه: ابتدا چربی را تا جایی که امکان دارد توسط کاردک از روی فرش بردارید و بعد یک پارچه حوله ای آغشته به سرکه را روی لکه بکشید و بعد با صابون فرش را شستشو دهید.
  • آمونیاک: مخلوط ۵۰ میلی لیتر آمونیاک و ۲۰۰ میلی لیتر آب گرم را با برس روی لکه بکشید و بعد سریعاً فرش را آبکشی نمایید تا آمونیاک باقی مانده در فرش باعث پوسیدگی آن نشود.
  • الکل :ابتدا ضایعات چربی را بگیرید و الکل روی لکه بریزید سپس با آب با دقت محل مورد نظر را بشویید.

و آخرین راهکار در صورت عدم موفقیت مراحل ذکر شده استفاده از صابون چوب می‌باشد لکه را ۱۰ دقیقه داخل ماده تمیز کننده چوب فرو ببرید و بعد آن را طبق معمول آبکشی نمایید.

روش‌های قالیشویی در پاک کردن روغن از فرش موثر است؟

چنانچه جنس تار و پود فرش شما از مواد حساس که رنگ میدهد مانند پشم و ابریشم است بهتر است جهت پاک کردن لکه روغن یا چربی از فرش به قالیشویی مراجعه کنید تا فرش شما با دستگاه قالیشویی مکانیزه مدرن و مخصوص شستشو شود.
متخصصین با سابقه در قالیشویی افرا در زمینه لکه برداری فرش دارای مهارت می باشند؛ که توسط ماده هیدروسولفیت با غلظت پایین لکه های روغنی موجود بر روی فرش را کاملا از بین می برند.
اساتید خبره در زمینه قلم زنی تمامی آثار لکه و تداخل رنگ را از روی فرش شما محو می کنند.
در قالیشویی به دو فاکتور نوع لکه و قدمت توجه می‌کنند و با شناسایی لکه از حلالهای مختص به آن استفاده می‌کنند.
جهت لکه بری روغن و چربی از روی فرش های دستباف از مواد طبیعی و ارگانیک استفاده می‌شود تا با حفظ سلامت فرش لکه به طور کامل پاک گردد.
در صورت تماس با قالیشویی افرا کارشناسان به جهت بررسی میزان آسیب به فرش به محل شما در سراسر تهران مراجعه می‌کنند و فرش شما جهت انجام تعمیرات و لکه گیری به قالیشویی منتقل می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *