آیا قالیشویی لکه چای مانده روی فرش را از بین می برد؟

پاک کردن لکه چای از فرش

یکی از لکه هایی که همواره احتمال بوجود آمدن بر روی فرش را دارد، لکه چای می باشد. لکه چای به خاطر رنگی که بر روی فرش به جا می گذارد یکی از بدترین نوع لکه ها می باشد که تسریع در پاک کردن آن کمک بسیاری در از بین بردن آن دارد در غیر اینصورت به مرور زمان بر روی فرش کمرنگ و تثبیت می گردد. بهترین راه تلاش برای پاک کردن آن به محض ایجاد لکه می باشد. چنانچه از زمان بروز لکه زمان بسیاری گذشته باشد انتظار پاک شدن آن را به طور کلی نباید داشته باشید.

همچنین می توانید برای پاک کردن لکه چای از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نمایید.

در قالیشویی ها معمولا از روش استخر آب داغ یا خشک شویی استفاده می نمایند. ابتدا لکه را با شوینده مرتبط تمیز و سپس با استفاده از دستگاه قالیشویی، آن را می شویند. با این روش نه تنها لکه فرش تمیز شده بلکه فرش بوی خوب خواهد داشت. در قالیشویی ها از ریختن حلال بر روی لکه خودداری می کنند زیرا این عمل سبب پخش شدن بیشتر آن می شود.

روش های پاک کردن و از بین بردن لکه چای از فرش

روش اول: اولین قدم جهت پاک کردن لکه چای از فرش جمع کردن چای ریخته شده است که باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد این کار را انجام دهید. دقت کنید که هنگام جمع کردن چای باعث پخش شدن آن به سایر نقاط فرش نشوید.
روش دوم: جهت پاک کردن لکه چای می توانید از محلول مواد پاک کننده مانند مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی استفاده کنید. برای این منظور باید حوله را آغشته به محلول کنید و روی لکه چای قرار دهید و به مدت یک ساعت صبر کنید.
روش سوم: آبلیمو ماده دیگری است که جهت پاک کردن لکه چای کاربرد دارد. باید آبلیمو را روی لکه اسپری کنید و یا چند قطره لیموی تازه روی آن بریزید و مدتی بگذارید روی لکه باقی بماند سپس آن را پاک کنید.
محلول شامپو فرش و آب روش دیگری برای از بین بردن لکه چای از فرش است که باید محلول را روی لکه بمالید و اجازه دهید مدتی روی آن باقی بماند، سپس به کمک حوله و دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.

پاک کردن لکه چای به روش خانگی

روش های خانگی بسیاری برای پاک کردن لکه چای وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می نماییم.

  • مرحله اول: ایجاد لکه ابتدا چای باقی مانده بر روی فرش را با یک دستمال خشک نمایید. می توانید لکه را با شامپو فرش پاک نمایید. یا یک محلول رقیق سرکه سفید و آب به نسبت یک به چهار تهیه نمایید و با یک اسفنج روی لکه به مدت ده دقیقه قرار دهید و سپس جای آن را شستشو دهید تا بوی سرکه از بین برود.
  • مرحله دوم: بدین صورت نمک را بر روی لکه بریزید سپس بر روی نمک آب گاز دار یا لیمو بریزید بعد از گذشت یک یا دو دقیقه آن را پاک نمایید. یکی دیگر از روش های پیشنهادی قرار دادن دو یا سه دقیقه ای ماست بر روی لکه چای و سپس پاک نمودن آن می باشد.

برای از بین بردن لکه چای مانده روی فرش روش های سنتی وجود دارد که در منزل میتوان انجام داد:

مانند استفاده از ماده لکه پاک کن یا استفاده از جوش شیرین و یا نمک که هر کدام از این راه های پیشنهادی نیازمند دقت زیادی است.

ولی چنانچه لکه سرسخت باشد پاک کردن آن را حتما به یک شرکت قالیشویی حرفه ای بسپارید.

در قالیشویی برای این نوع لکه بافت های قالی را به صورت عمقی تمیز می‌کنند. فرش پس از بررسی و تشخیص کارشناسان مبنی بر نوع لکه غبارگیری و خاک گیری می شود، لکه برداری در قالیشویی توسط سولفیت با غلظت پایین انجام میشود. هنگامی که چای بر روی فرش ریخته میشود باعث ایجاد قاطی شدن رنگ فرش می شود. اما شرکت های معتبر قالیشویی با استفاده از روش قلم زنی تمامی آثار لکه و تداخل رنگ را از بین میبرند. در قالیشویی ها از ریختن حلال بر روی لکه خودداری می کنند زیرا این عمل سبب پخش شدن بیشتر آن می شود.

نحوه پاک کردن لکه چای از قالی های دستباف در قالیشویی

نگهداری از فرش دستباف مسلما به مراقبت دقیقتری نسبت به فرش ماشینی دارد. به خصوص در هنگام ایجاد لکه بر روی آن حتما میبایست با وسواس و دانش بیشتری دست به کار شویم. یکی از خطراتی که همواره در هنگام بروز لکه، فرش دستباف را تهدید می نماید خطر رنگ دهی و قاطی شدن رنگ در آن می باشد.

چنانچه در هنگام بروز لکه چای در فرش دستباف رنگ آن پخش و قاطی شد می بایست حتما از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نمایید چرا که قالیشویی ها به وسیله روش قلم زنی این آسیب را از بین می برند. اگر لکه چای ایجاد شده بر روی فرش دستبافتان تازه باشد می توانید مقداری محلول ماء الشعیر بر روی آن بریزید و سپس آن را پاک نمایید.

روش دیگر استفاده از محلول شامپو فرش و آب سرد می باشد که البته می بایست این محلول را ابتدا در گوشه فرش خود تست کنید تا مطمئن شوید که محلول آسیبی به فرش شما نخواهد زد. روش آب سرد و سرکه سفید که در بالا به آن اشاره شده نیز میتواند روشی موثر جهت پاک کردن لکه چای از روی فرش دستبافتان باشد.

لکه چای روی فرش دستباف

پاک کردن لکه چای از روی فرش با ماست

گاهی با ریختن مقداری از چای بر روی فرش یا مبل ارزشمندتان روبرو می شوید و با ایجاد لکه های تیره رنگ نگران می شوید که چطور لکه ماندگار نشود! ما به شما یک راهکار اضطراری و اثر بخش آموزش می دهیم؛ راهکارهایی مانند جوش شیرین و یا سرکه وجود دارد اما استفاده از ماست سریعترین و بهترین روش میباشد.
اگر لکه چای تازه ایجاد شده است ابتدا چای سطح فرش را توسط حوله های کاغذی و یا پدهای جاذب از روی فرش جمع کنید. (دقت کنید که حوله را روی فرش نکشید تنها روی لکه گذاشته و به آرامی بفشارید تا جای ممکن چای از روی فرش جمع شود)
سپس کمی ماست را روی لکه قرار دهید و توسط یک قاشق آن را روی لکه پهن نمایید.
یک الی دو ساعت صبر کنید تا رنگ تیره چای جذب ماست گردد. سپس با یک قاشق یا چاقو ماست روی فرش را جمع کنید و با یک دستمال نمدار روی لکه را ماساژ بدهید. باز هم یک ساعت صبر کنید تا لکه خشک گردد با این روش هیچ آثاری از لکه باقی نمی ماند و هرگز به الیاف و بافت فرش آسیب نمی رسد.

از بین بردن لکه چای روی فرش سفید و کرم

لکه چای اثری ماندگار روی فرش های سفید و کرم و به طور کلی فرش های روشن باقی می گذارد . بهترین روش برای از بین بردن اثر لکه چای در این فرش ها سرعت عمل است که باید هر چه سریعتر بدون فوت وقت اقدام به پاک کردن لکه کنید و اجازه ندهید روی فرش سفید و کرمی برای مدت طولانی باقی بماند.
ابتدا در صورت ریختن چای روی فرش سفید و کرم بلافاصله به کمک دستمال کاغذی، اسفنج و هر وسیله جاذب دیگری، تا حد امکان چای را از روی فرش جمع کنید. سپس می توانید با انواع روش های ممکن مانند جوش شیرین، سرکه و یا نمک برای لکه زدایی اقدام کنید.
توجه داشته باشید در صورت استفاده از هر کدام از روش های گفته شده باید اجازه دهید محلول به دست آمده برای مدتی روی لکه باقی بماند سپس با استفاده از حوله و یا دستمال مرطوب محلول را پاک کنید و منتظر بمانید تا فرش خشک شود.
در نهایت اگر میزان اثر لکه روی فرش بیش از حد انتظار بود سریعا به یک قالیشویی معتبر جهت لکه زدایی مراجعه کنید تا خسارت کمتری متحمل شوید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش با نمک

ترکیب نمک و سرکه جهت از بین بردن لکه چای روی فرش بسیار مؤثر است. باید در یک ظرف کوچک حدود دو قاشق غذا خوری سرکه را با دو قاشق غذا خوری نمک ترکیب کنید و روی لکه بمالید، برای مدتی صبر کنید تا روی آن اثر بگذارد، سپس محلول را با دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید.
روش دیگر ترکیب نمک با نوشابه گازدار بی رنگ است. برای این منظور باید مقدار کافی نمک روی لکه چای بریزید سپس آن را با مقداری نوشابه بی رنگ مالش دهید و آنقدر این عمل را تکرار کنید تا لکه پاک شود و در نهایت با آب مخلوط را پاک کنید.

از بین بردن لکه چای روی فرش با جوش شیرین

برای از بین بردن لکه چای روی فرش می توانید جوش شیرین را مستقیما روی لکه بریزید و با کمک دستمال تمیز و مرطوب لکه را مالش دهید تا اثر آن از بین برود.
برای اثر بخشی بیشتر باید جوش شیرین را با سرکه ترکیب کنید. ابتدا مقدار کافی سرکه سفید را با آب در ظرفی مخلوط کنید. مقدار سرکه بستگی به اندازه لکه دارد. در نهایت جوش شیرین را به نسبت 3 به 1 به ترکیب اضافه کنید. یعنی میزان جوش شیرین باید سه برابر سرکه باشد. ترکیب را روی لکه اسپری کنید و برای حدود ده دقیقه منتظر بمانید سپس آن را با آب کاملا تمیز کنید.

نکات کاربردی در رابطه با لکه چای مانده روی فرش دستباف

هر چقدر که زمان بیشتری بگذرد لکه چای مقاومت بیشتری پیدا می کند گاهی اوقات اضافه کردن کمی نمک روی لکه چای و بعد پاک کردن آنبا دستمال آغشته به آب ولرم می تواند موثر باشد اگر فرش دستباف یا ابریشمی باشد در صورت بروز لکه چای استفاده از روش های ذکر شده دیگر جوابگوی این نوع فرش ها نیست.
چون امکان پخش شدن سریع رنگ های این قالی ها وجود دارد، در اینجور مواقع باید فرش نفیس خودتان را به قالیشویی بسپارید تا از عهده پاک‌کردن آن برآید. قالیشویی برای جلوگیری از ادغام رنگ فرش های دستباف از روش قلم زنی استفاده می کند.
که تنها قالیشویی های این مسئولیت را قبول میکنند که اطلاعات کافی داشته باشند. در غیر این صورت زیر بار هزینه های ناشی از خسارت می روند در هر صورت اگر لکه چای مانده ثابت و پر رنگ شده بهتر است که فرش را با کمترین ریسک آسیب رسانی به کارشناسان قالیشویی بسپارید. یکی از عمده ترین دلایل آلودگی فرش ها ریختن چای است.
اگر لکه تازه باشد با ریختن مقداری ماشعیر در منزل بر روی سطح لکه می توان اثر چای را از بین برد در صورت استفاده از شامپو فرش و آب سرد باید از شوینده های استفاده کرد که قدرت پاک کنندگی کمی داشته باشند.
ابتدا گوشه کوچکی از فرش را تست کنید از دیگر عملیات لکه گیری در منزل روش ترکیب آب سرد و سرکه سفید.هم در صورتی که مقدار آب سه برابر سرکه باشد می تواند نتیجه خوبی دهد و در آخر فرشهای دستبافت خود را هنگامی که هنوز خیس هستند آویزان نکنید زیرا سبب ریزش رنگ ها می شود.

نتیجه گیری

در حالت کلی مراقب باشید که چای روی فرش های شما به خصوص دستباف نریزد و اگر ریخت به کمک مراحل بالا برطرف کنید. لکه های چای اگر عمیق باشد با هر بار شستشو کمرنگ تر و کمرنگ تر شده تا کاملا از بین برود.

5/5 - (3 امتیاز)
2 پاسخ
    • قالیشویی افرا
      قالیشویی افرا گفته:

      روش قلم زنی که برای رنگ برداری از فرش دستباف است. فرش های دستباف که رنگ قاطی میکند از این روش استفاده میکنند، ولی برای لکه چایی رنگ قاطی نمیشود.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *