داروی ضد بید فرش

از مهمترین روش های پیش گیری از بید زدگی فرش استفاده از داروی ضد بید است. این دارو طیف وسیعی دارد که به عنوان مثال می توان بنزن، کافور، تنباکو، توتون و نفتالین را نام برد که البته نفتالین بیشتر استفاده می شود.
برای از بین بردن بید فرش با دارو باید آن را در عمق فرش اسپری کرد تا بیدها به طور کامل نابود شوند. البته بهره گیری از افراد متخصص در این زمینه مؤثرتر خواهد بود چرا که آن ها با تجربه بالایی که دارند، داروی ضد بید فرش را به صورت صحیح به کار می برند.
این نکته را در نظر بگیرید که اگر در منزل قصد استفاده از داروی ضد بید فرش را دارید، حتما از داروهای بی خطر استفاده کنید. برخی از آن ها سرطان زا هستند و برخی دیگر نیز کشنده. پس برای تهیه داروی ضد بید فرش جهت منزل باید به فروشندگان متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا سلامتتان به خطر نیافتد.

داروی ضد بید فرش

بهترین سم و داروی ضد بید فرش

 نفتالین

یکی از پرکاربردترین داروی ضد بید فرش نفتالین است که به صورت گلوله و یا قرص یافت می شود. این مواد از دسته هیدروکربن های آروماتیک هستند که حالت جامد و سفید رنگ دارند. نفتالین به سرعت تصعید می شود و بخار آتش زا ایجاد می کند.
از لحاظ زیست محیطی ماده سمی و خطرناکی محسوب می شود چرا که باعث آسیب به پوست انسان، ایست تنفسی و آسیب به کبد، کلیه، چشم و روده می شود . در گذشته برای رفع بید فرش بسیار استفاده می شد ولی امروزه به خاطر این خطرات کمتر استفاده می شود.
در صورت نیاز اگر می خواهید از نفتالین استفاده کنید و ترجیح می دهید اثرگذاری آن بیشتر باشد باید به صورت پودر شده به کار رود که در این شرایط خاصیت ضد بیدی بهتری دارد.
برای جلوگیری از آسیب های نفتالین باید نکات ایمنی را رعایت کنید که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • به هنگام کار با نفتالین حتما از دستکش های ضخیم استفاده کنید.
  • بوی نفتالین بسیار خطرناک است حتما هنگام استفاده از آن ماسک فیلتر دار بزنید.
  •  فرش نفتالین زده را در فضایی خارج از محل رفت و آمدتان مثلا انباری قرار دهید.

محلول های ضد بید

یکی دیگر از روش های بسیار مؤثر جهت نابودی بید فرش استفاده از ضدعفونی کننده و محلول های ضد بید است. این محلول ها باید به صورت بخار به سرتاسر فرش اسپری شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

پیرتروئید

یکی از سم های مخصوص برای از بین بردن بید فرش است. این سم از گیاهان به خصوصی به دست می آید که هیچ ضرری برای انسان ندارد.
در حالت کلی بهترین سم و داروی ضد بید فرش ماده ای است که خطرات زیست محیطی نداشته باشد و سلامت انسان ها را تهدید نکند.

برطرف کردن بیدزدگی فرش با دارو در قالیشویی

بهترین راه حل جهت رفع بیدزدگی فرش کمک گرفتن از قالیشویی معتبر و کار بلد است. از آنجایی که استفاده از داروی ضد بید فرش برای نابودی آن ها از هر روش دیگری مؤثرتر است و این داروها معمولا برای سلامت افراد مضر هستند بنابراین بهتر آن است که از قالیشویی برای این منظور بهره گرفت.
قالیشویی ها با دانش فنی و تجربه بالایی که در این زمینه دارند از بهترین داروها برای رفع بید استفاده می کنند به گونه ای که هیچ آسیبی به بافت فرش وارد نشود.
این مراکز ابتدا با استفاده از این داروهای مخصوص اقدام به بیدزدایی می کنند و سپس به طرز مطلوبی اقدام به رفو و ترمیم فرش بید خورده می کنند.
استفاده از قالیشویی برای رفع بیدزدگی فرش به وسیله دارو امن ترین و عاقلانه ترین روش محسوب می شود.

چه طور در خانه با دارو، رفع بیدزدگی کنیم؟

توصیه می شود برای رفع بیدزدگی فرش در منزل حتی الامکان از روش های بی خطر بی شماری که وجود دارد استفاده کنید. در این مطلب به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

تله های چسبی

یکی از روش های مؤثر و بی خطر برای نابودی بیدها در منزل استفاده از تله های چسبی است. این تله ها حاوی ماده فرومون هستند که جذابیت خاصی برای بیدها دارد و باعث جلب بیدها و چسبیدن آن ها به تله می شود. به جای این تله می توانید از مقوای آغشته به روغن ماهی استفاده کنید.

کیسه میخک

میخک ماده ای است که بید به هیچ عنوان نمی تواند آن را تحمل کند. این گیاه با وجود ماده ای به نام اوژنول یک حشره کش طبیعی محسوب می شود. برای تأثیر بیشتر بهترین راه استفاده از قطره روغن میخک و اسپری آن روی فرش است.

اسپری روغن های معطر

اسپری کردن مواد معطر مانند آویشن، اکالیپتوس، چریش و یا اسطوخودوس اثر بسیاری برای دفع بید فرش در منزل دارد. برای تهیه این اسپری باید مقدار کافی از این روغن ها را با آب ترکیب کنید. اگر بیش از حد لازم از آن ها روی فرش بریزید باعث ایجاد لکه در آن می شود.

ترکیب سرکه سفید و آب

روش مؤثر خانگی دیگر استفاده از اسپری سرکه سفید و آب است. سرکه بزرگترین دشمن بید و حتی موریانه محسوب می شود. برای این منظور باید با نسبت یک به دو سرکه سفید را با آب ترکیب کنید و روی محل بیدزده اسپری کنید.

برگ بوی خشک

یک راه دیگر برای دفع بیدها و هر حشره موذی دیگری استفاده از برگ بوی خشک شده است. این ماده رایحه تندی دارد که به آسانی باعث نابودی بیدها می شود.

5/5 - (1 امتیاز)