رنگ دادن فرش ماشینی

فرش های ماشینی اگر با کیفیت مناسب بافته نشوند و از مواد نامرغوب در تهیه آن ها استفاده شود مسلما دچار تغییر رنگ می شوند. عوامل گوناگونی در رنگ دادن فرش ماشینی مؤثرند که برای جلوگیری از آن باید نکات مراقبتی لازم را برای شستشو و نگهداری فرش ماشینی به کار گرفت. بهترین روش برای شستن اصولی فرش ماشینی مراجعه به مراکز قالیشویی پیشرفته و دارای مجوز است.

آیا فرش ماشینی رنگ می دهد؟

فرش های ماشینی جنس های مختلفی دارند و کیفیت پایین آن ها موجب رنگ دهی می شود. توجه به این نکته که در بافت فرش های ماشینی از چه رنگ و الیافی استفاده شده و رنگرزی آن ها با چه کیفیتی صورت گرفته در میزان رنگ دهی فرش ماشینی تأثیر گذار است.
هنگام شستن فرش های ماشینی نیز باید همانند فرش های دستباف نکات مراقبتی را رعایت کرد تا از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری شود.
قبل از شستشوی فرش ماشینی برای جلوگیری از رنگ دادن آن باید از روش تست رنگ دهی استفاده کرد. برای این منظور می توانید از یک پارچه نخی سفید مرطوب استفاده کنید و آن را با فشار بر کناره های فرش بمالید. اگر پارچه رنگی شد یعنی فرش شما رنگ می دهد و به منظور شستشوی آن باید حتما به مراکز معتبر قالیشویی مراجعه کنید.

رنگ دادن فرش ماشینی

تغییر رنگ فرش ماشینی

از عواملی که ظاهر فرش ماشینی را تحت تأثیر قرار می دهد تغییر رنگ آن است.

در زیر برخی از دلایل تغییر رنگ فرش ماشینی را ذکر می کنیم:

زردی فرش

اگر فرش ها در معرض نور طبیعی قرار نگیرند سطح آن ها به مرور زمان زرد رنگ می شود . این امر به علت وجود BHT در پدهای فرش و چسب های نگهدارنده الیاف فرش ماشینی است.

خاکستری شدن رنگ فرش ماشینی

اگر فرش در مکان های پر رفت و آمد قرار بگیرد به رنگ خاکستری متمایل می شود. این حالت به دلیل گرد و خاک و همچنین اصطکاک ناشی از رفت و آمد زیاد به وجود می آید.

 قهوه ای شدن فرش

فرش های ماشینی که الیاف سلولزی دارند به قهوه ای تغییر رنگ می دهند.

 سفید شدن فرش ماشینی

مواد شیمیایی ذوب یخ، وجود لکه های مختلف و همچنین تابش آفتاب می تواند باعث سفید شدن رنگ فرش شوند که برای از بین بردن اثر آن فقط باید به قالیشویی مجهز و حرفه ای مراجعه کرد. با توجه به موارد ذکر شده برای جلوگیری از رنگ دادن فرش ماشینی باید تمام اقدامات احتیاطی لازم صورت گیرد تا طول عمر آن افزایش یابد. بهتر است به همین خاطر حتما به مراکز قالیشویی معتبر و پیشرفته مراجعه کنید.مطمئن باشید که این مراکز با قیمت های مقرون به صرفه و کیفیت بسیار بالاتر از روش های خانگی عمل شستشو و مراقبت از فرش های شما را به عهده می گیرند.

دلایل رنگ دادن فرش های ماشینی

علت رنگ دادن فرش ماشینی

استفاده از مواد شوینده نامناسب

اگر از شوینده هایی که خاصیت اسیدی و قلیایی بالایی دارند استفاده کنید ممکن است باعث تغییر رنگ فرش ماشینی شوند. برای بافتن فرش های ماشینی از پشم، آکریلیک، پلی استر، پنبه و … استفاده می کنند که هر کدام در برابر مواد شیمیایی واکنش های متفاوتی نشان می دهند.

استفاده از آب داغ

به کار گیری آب داغ یک روش نامناسب جهت شستن انواع فرش های ماشینی محسوب می شود. آب داغ رنگ فرش را دچار تغییر کرده که باعث خراب شدن ظاهر کلی آن می شود.

مواد اولیه بی کیفیت در تولید فرش ماشینی

هر چه مواد به کار رفته در بافت فرش ماشینی کیفیت بالاتری داشته باشند، در برابر شوینده های شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان داده و در نهایت مانع از رنگ دهی فرش می شوند.

قرار گیری در مقابل نور آفتاب

گرمای خورشید باعث نازک شدن الیاف فرش ماشینی و در نهایت موجب رنگ پریدگی آن می شود. برای جلوگیری از این فرآیند باید از پرده های مناسب برای پنجره ها استفاده کنید.

 آویزان کردن نادرست فرش پس از شستشو

پهن کردن فرش ماشینی روی دیوار و یا آویزان کردن آن از طناب موجب حرکت آب از بالا به پایین روی سطح فرش شده که در نهایت باعث رنگ دهی می شود. جهت خشک کردن اصولی فرش ماشینی باید آن را در مکانی صاف در معرض تابش آفتاب قرار داد. همچنین فرش ها نباید روی هم گذاشته شوند چرا که وارد شدن فشار به آن ها باعث خارج شدن رنگشان می شود.

5/5 - (1 امتیاز)