رفوگری فرش عملی کاملا تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. آموزش رفوگری فرش و آشنایی با مراحل انجام آن به شما در ترمیم صحیح فرش و جلوگیری از فرسودگی آن کمک می کند. برای رفوگری فرش نیاز به تجهیزات مخصوصی می باشد که در مراکز معتبر از کلیه امکانات به منظور انجام رفوگری با بالاترین کیفیت ممکن بهره می گیرند.

اهمیت آموزش رفوگری فرش

یکی از مهمترین موارد جهت نگهداری اصولی قالی اهمیت آموزش رفوگری فرش است. رفوگری فرش به منظور حفظ ارزش و ماندگاری بیشتر آن باید توسط افراد با تجربه در قالیشویی صورت گیرد.
از طرفی فرش های دستبافت بخشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین ما محسوب می شوند. فرش های قدیمی و عتیقه به مرور زمان دچار فرسودگی می شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند. به همین دلیل نگهداری صحیح و رفوگری اصولی این فرش ها موجب زنده نگه داشتن تاریخ و فرهنگ ما می شود.
برای آموزش رفوگری فرش به صورت اصولی و تخصصی باید دوره های آموزشی مورد نیاز را طی کنید. جهت بالا بردن تجربه و دانش خود در زمینه رفوگری علاوه بر این دوره ها می توانید از طریق کار کردن با رفوگر ماهر از تجربیات او استفاده کنید و مهارت خود را افزایش دهید.
جهت تشخیص به موقع فرسودگی فرش باید هر چند وقت یکبار پشت فرش را بررسی کنید چرا که تنها راه تشخیص پوسیدگی فرش از پشت آن است.

آموزش رفوگری فرش

بهترین مرکز رفوگری فرش

رفوگری فرش های مختلف با هم متفاوت است. فرش های دستبافت، ماشینی و ابریشمی هر کدام با روش مخصوص به خود ترمیم می شوند. رفوگری فرش مخصوصا فرش های ابریشمی نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد.
تشخیص نوع خرابی فرش، تشخیص جنس فرش، تشخیص نوع وسایل و مواد مورد نیاز و در نهایت انجام صحیح و اصولی رفوگری نیاز به دانش و تجربه زیادی دارد.
بهترین مرکز رفوگری فرش با به کار گیری افراد متخصص در این زمینه، فرش های شما را به بهترین شکل ممکن به حالت اولیه باز می گرداند به گونه ای که هیچ گونه اثری از رفوگری در فرش باقی نماند. مرکز معتبر رفوگری با ارائه مشاوره لازم جهت ترمیم فرش کمک شایانی به مشتریان خود می کند.

لوازم مورد نیاز برای آموزش رفوگری

لوازم رفوگری فرش برای آموزش به کار می رود تا حدودی مشابه وسایل مورد استفاده جهت بافت آن است.

در این مطلب برخی از آن ها را شرح می دهیم:

شانه یا دفتین

شانه ای که برای رفوگری استفاده می شود نسبت به شانه بافت دارای دندانه های کمتری است ولی عملکرد آن ها یکسان است . شانه به منظور کوبیدن گره های هر رج به لبه فرش به کار می رود. هنگام استفاده از شانه باید کاملا دقت شود که تارهای پوسیده پاره نشوند که بدین منظور باید نیروی کمتری نسبت به زمان بافت اعمال شود.

 قلاب

برای کشیدن نخ از میان تارها از قلاب استفاده می شود. قلاب انواع گوناگونی دارد که دو نوع آن از بقیه مهمترند ؛ «قلاب پشت» یک میله نازک با طول حدود 7 سانتی متر است و زائده ای در نوک آن برای جای گذاری نخ خامه در محل مورد نظر قرار داده شده است.
مدل دیگر، قلاب خواو مشهد است که قلاب خواب هم نامیده می شود. برآمدگی کوچکی در جلوی آن برای کشیدن نخ وجود دارد. این قلاب جهت ایجاد گره یو مانند و یا تعویض گره ها در پشت فرش به کار می رود.

چاقو

چاقوی رفوگری انواع بسیار زیادی دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. یکی از انواع آن چاقوی کارد بی نوک است که در بازار فرش تبریز بیشتر رایج است. در رفوگری برای ایجاد فاصله و تنظیم رج ها استفاده می شود.
نوع دیگر چنگال نام دارد که در حین رفوگری مدت زیادی در دست رفوگر قرار می گیرد و برای بیرون کشیدن تار و پودهای پوسیده و همچنین تصحیح گره های غلط به کار می رود.

دار رفوگری یا چارچوب

از وسایل مهم رفوگری است که در واقع همان وظیفه دار قالی بافی را بر عهده دارد.

 قاشین

این وسیله از جنس فلز با دندانه های درشت است که بعد از ترمیم قسمت آسیب دیده، در هم رفتگی پرزها را برطرف می کند.

انگشتانه

جهت ایمنی رفوگران با محافظت از انگشتانشان به کار می رود.

درفش

برای کشیدن و یا جای گذاری تار و پود استفاده می شود.

نخ

بهترین نوع نخ برای رفوگری لنین است که محکمتر از نخ های معمولی است. این نخ در رنگ های گوناگون و به صورت کلاف یا قرقره به فروش می رسد. رنگ نخ رفوگری باید دقیقا همانند فرش باشد.

مراحل آموزش رفوگری فرش

مراحل آموزش رفوگری فرش

قبل از آموزش رفوگری فرش باید پشت و روی آن را به کمک جارو تمیز کرد. جهت انجام راحت تر رفوگری باید فرش را در مکان مناسبی قرار دهید به گونه ای که تسلط کافی روی آن داشته باشید.
برای ترمیم لبه ها و ریشه های فرسوده فرش باید از روش شیرازه دوزی استفاده کرد. جهت رفوگری اصولی تر فرش باید قسمت های آسیب دیده را تا حد امکان از عمیق ترین بخش صدمه دیده جدا کرد. این عمل را باید از پشت فرش به کمک قیچی و یا چاقوی مخصوص انجام داد. رنگ شیرازه باید متناسب با بدنه فرش باشد.
شیرازه را باید طوری روی فرش قرار داد تا در فاصله نیم سانتی متری از لبه فرش قرار بگیرد. سپس باید با کمک نخ و سوزن مخصوص رفوگری و با روش زیگزاگ شیرازه را متصل کرد.
جهت اصلاح پارگی فرش اگر آن قسمت زیاد پوسیده نباشد می توانید لبه های پاره شده را به هم بدوزید. برای این کار باید به روش پس و پیش پارگی را اصلاح کنید. توجه داشته باشید سر آزاد نخ بعد از پایان کار باید پشت فرش باشد و به اندازه 5/1 سانت می بایست از آن بریده شود.

5/5 - (1 امتیاز)