مواد شستشوی فرش دستبافت

مواد شستشوی فرش دستباف

فرش های دستباف برای ایرانیان ارزش بسیار بالایی دارند و جزء کالاهای لوکس به شمار می روند و در نتیجه نگهداری صحیح آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهمترین مسائل برای حفظ ارزش فرش انتخاب مناسب مواد شستشوی فرش دستباف است که باعث حفظ ظاهر اولیه پس از هر بار شستن آن می شود.

اهمیت استفاده از مواد شستشوی مناسب برای فرش دستباف

انتخاب اصولی مواد شستشوی فرش دستباف از مهمترین مراحل شستشوی آن است. فرش های دستباف از انواع گوناگونی برخوردار هستند و از لحاظ نوع الیاف، روش بافت، رنگ بندی، سایز و… تفاوت های بسیاری با هم دارند.
فرش های دستباف حساسیت بالایی دارند که اگر با مواد شستشوی مناسب شسته نشوند آسیب های جدی به آن ها وارد می شود. فرش های دستباف به علت استفاده زیادی که از آن ها می شود مستعد جذب آلودگی هستند بنابراین اگر به موقع شسته نشوند این آلودگی ها به بافت آن ها نفوذ کرده و باعث فرسایش فرش ها می شوند.
مخلوط شدن رنگ های فرش دستباف به هنگام شستشوی از عمده ترین آسیب هایی است که به آن وارد می شود، به همین خاطر استفاده از مواد شستشوی مناسب و با کیفیت اهمیت بالایی پیدا می کند.

روش صحیح شستشوی فرش دستباف

ابتدا قبل از شستن فرش دستباف باید آن را تمیز کنید و گرد و غبار را از آن بزدایید در غیر اینصورت گرد و خاک بر اثر خیس شدن به گره های فرش می چسبد و به مرور زمان باعث پوسیدگی آن می شود.
یک باور غلط که از گذشته باقی مانده خیس کردن طولانی مدت فرش است که باعث آسیب های جبران ناپذیری از جمله ترکیب رنگ ها و دفرمه شدن فرش دستباف می شود. بدین سبب بهتر است از آب سرد استفاده کنید و نهایتا در مدت 2 الی 3 ساعت شستشوی فرش را تمام کنید.
جهت استفاده از مواد شستشوی فرش دستباف بهتر است آن ها را به آرامی روی فرش مالش دهید تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود.
آب کشی مرحله بسیار مهمی است که باید با دقت تمام مواد شوینده را از لا به لای فرش دستباف خارج کنید. بعد از آب کشی باید توسط پارو به طور کامل آب را از فرش خارج کنید و در نهایت فرش را لوله نکنید تا بدین وسیله مانع از رنگ دهی آن شوید. بگذارید به مدت حداقل یک ساعت فرش دستباف به همان حالت روی زمین باقی بماند.
برای حصول نتیجه مطلوب تر باید فرش را روی سطح شیب دار و پشت به آفتاب قرار دهید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

بهترین مرکز شستشوی فرش دستباف

فرش دستباف را می توان به دو روش سنتی و صنعتی شستشو داد. اگر در روش های سنتی تمام اصول ایمنی را رعایت کنید و با دقت کامل آن را انجام دهید باز هم احتمال آسیب به فرش وجود دارد.
امروزه قالیشویی های معتبر با استفاده از به روزترین دستگاه ها و بهترین روش های شستشوی فرش دستباف به صورت کاملا ایمن اقدام به شستشوی فرش دستباف می کنند به طوریکه کمترین آسیبی به آن وارد نشود.
بهترین مرکز قالیشویی همواره از مواد شستشوی فرش دستباف به صورت کاملا اصولی و حساب شده بهره می گیرد. این مراکز با وجود افراد ماهر و با دانشی که در مجموعه خود به کار گرفته اند بهترین مواد شوینده را مناسب با نوع فرش دستباف انتخاب می کنند و با این کار نه تنها از کیفیت اولیه فرش دستباف کاسته نمی شود بلکه بسیار زیباتر از قبل خواهد شد.
بهترین مرکز شستشوی فرش دستباف با کمک روش اعلاشویی باعث درخشندگی بیشتر رنگ های فرش دستباف می شود و ظاهر آن را چشم نوازتر می کند.

مواد مناسب جهت شستشوی فرش دستباف

به کارگیری هر یک از مواد شستشوی فرش دستباف اثرات مختلفی روی بافت فرش باقی می گذارد. در تولید فرش های دستباف از مواد گوناگونی استفاده می شود از جمله نخ، پنبه، پشم، ابریشم، آکریلیک، پلی استر و پلاستیک. هر کدام از این مواد واکنش های متفاوتی در برابر مواد شوینده نشان می دهند. بنابراین انتخاب مناسب مواد شوینده متناسب با الیاف فرش بسیار با اهمیت است.
در این مطلب بهترین مواد شستشوی فرش دستباف را معرفی می کنیم تا کمترین آسیبی به فرش های شما وارد نشود:

شامپو فرش

این ماده شوینده به طور تخصصی برای شستشوی انواع فرش ها از جمله دستباف تولید می شود. این شامپو رایحه مطبوعی دارد و باعث نرم شدن الیاف فرش می شود. استفاده از آن بسیار آسان است و فقط کافی است با آب مخلوط شود. شامپو فرش هیچگونه آسیبی به بافت فرش وارد نمی کند و کاملا ایمن است.

پودر مخصوص قالیشویی

این پودرها از فرمولاسیون مخصوصی برخوردارند که به خوبی عمل چربی زدایی، لکه بری، درخشندگی و تمیز کردن فرش های دستباف را انجام می دهند. یکی از موادی که در این شوینده به کار می رود کلر است که جهت شستشوی فرش های مختلف کاربرد بسیاری دارد.

مواد شوینده خانگی

علاوه بر تمامی مواردی که به عنوان بهترین مواد شستشوی فرش دستباف موجود هستند، مواد شوینده خانگی نیز با توجه به نوع الیاف فرش قابل استفاده می باشند. این مواد شامل پودر صابون، مایع ظرفشویی ، مایع لباسشویی، مایع شیشه پاک کن، پودر لباسشویی و… می شود که به راحتی می توان برای پاک کردن فرش دستباف از آن ها بهره برد.

 آمونیاک

آمونیاک حلالی مناسب جهت لکه زدایی فرش های دستباف به شمار می رود. هنگام استفاده از آن باید نکات ایمنی را کاملا رعایت کنید از جمله استفاده از دستکش و رقیق کردن آمونیاک . برای این منظور باید یازده لیتر آب را با یک چهارم پیمانه آمونیاک و یک چهارم پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید.

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه

آب اکسیژنه پاک کننده ای بسیار قوی است و اگر با آب لیمو ترکیب شود اثر مطلوب تری برای تمیز کردن فرش دستباف خواهد داشت. آب لیمو رایحه ترکیب را دل نشین تر می کند. بدین منظور باید 176 میلی لیتر هیدروژن پراکسید را با 350 میلی لیتر آب و 3 تا 5 قطره آب لیمو ترکیب کنید و از آن برای شستشوی فرش دستباف استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین لکه بری قوی است که کاربردی بسیار آسان دارد. فقط کافی است مقدار مورد نیاز از آن را روی لکه بریزید و حدود 20 دقیقه صبر کنید و سپس با جارو برقی آن را پاک کنید.

ویژگی های بهترین مواد شستشوی فرش دستباف

بهترین شوینده فرش دستباف از ویژگی های مختلفی برخوردار است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • رایحه و بوی مطبوع
  • عدم ایجاد حساسیت و آلرژی برای اشخاص
  • قابل استفاده برای دستگاه های پیشرفته قالیشویی
  • راحتی آب کشی مواد شوینده
  • عدم اسیدی و قلیایی بودن آن و داشتن PH خنثی
  • برخورداری از قابلیت نرم کنندگی فرش و ضد الکتریسیته ساکن بودن
5/5 - (1 امتیاز)