رنگ دادن فرش دستبافت

رنگ دادن فرش دستباف

رنگ دادن فرش دستباف به دلایل متعددی اتفاق می افتد. فرش های دستباف با ظرافت خاص و از الیاف طبیعی درست می شوند، به همین دلیل ریختن آب یا مایعات بر روی فرش سبب رنگ پس دادن آن خواهد شد.

در چه صورت رنگ دادن فرش دستباف صورت میگیرد؟

فرش دستباف با توجه به قیمت بالای آن نیاز به مراقبت بیشتری نیاز دارد. بهتر است قبل از شستشوی فرش دستباف از رنگ ندادن آن اطمینان حاصل کنید. یکی از نکات مهم موقع خرید فرش دستباف این است که نوع مرغوب آن را انتخاب کنید. الیاف فرش مرغوب رنگ ثابتی دارد. رنگ الیاف فرش های مرغوب و درجه یک دستباف به هنگام شستشو با یکدیگر ترکیب نمی شوند و یا از بین نمی روند.
توصیه ما به شما این است که شستشوی فرش های دستباف را به قالیشویی های معتبر و ممتاز بسپارید. رنگ پس دادن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. یکی از این دلایل رنگرزی غلط و بدون ثبیت رنگ ها است. گاهی از رنگ های نامرغوب در فرش دستباف استفاده می کنند. مراحل رنگرزی تا ثبیت رنگ باید به طور کامل انجام شود، در غیر اینصورت در اولین شستشو فرش دستباف رنگ پس می دهد.
از دیگر دلایل رنگ دادن فرش های دستباف شستشوی غیر اصولی آن است.

علل رنگ دادن فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف نیازمند دقت و تجربه بالا می باشد که تنها با مراجعه به قالیشویی های معتبر و نام آشنا انجام می شود. موقع شستشوی فرش دستباف باید به دمای آب، نوع شوینده و روش خشک کردن آن توجه ویژه داشت، در غیر اینصورت فرش دستباف صدمه خواهد دید.
برای مثال استفاده از شوینده های قوی سبب آسیب به رنگ فرش می شوند.

همچنین آب داغ سبب جدا شدن رنگ از الیاف فرش خواهد شد و بخش های روشن فرش آسیب می بینند. از دیگر دلایل این مشکل دادن آن در معرض آفتاب شدید است زیرا اشعه ماوراءبنفش خورشید رنگ فرش را از بین می برد و سبب افت کیفیت آن می شود.
یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل سپردن فرش به مراکز شستشو و قالیشویی های نامعتبر است

در برخی مواقع افراد غیر متخصص به دلیل نداشتن تجربه کافی و ترکیب غیر اصولی شوینده ها صدماتی به فرش وارد خواهند کرد. فرش های دستباف بسیار ظریف و گران قیمت هستند، به همین دلیل شستشوی آن را باید به قالیشویی های مجاز و معتبر بسپارید.

برطرف کردن

همانطور که در بالا اشاره کردیم رنگ دادن فرش های دستباف به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. با رعایت یکسری نکات مهم و مراجعه به قالیشویی های معتبر می توانید از رنگ دادن فرش های دستباف جلوگیری کنید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که موقع رنگ دادن فرش دستباف چکار کنیم؟

برای حل این مشکل می توان از روش های مختلف استفاده کرد.

در ادامه شما را با چند روش ساده آشنا خواهیم کرد.
یکی از روش های جلوگیری از رنگ دادن فرش های دستباف استفاده از تثبیت کننده رنگ فرش مرغوب و با کیفیت است. روش شستشوی نامناسب عامل مهمی در رنگ دادن این فرش ها به حساب می آید، بنابراین توصیه می کنیم شستشوی را به دست فرد متخصص و با تجربه بسپارید.
یکی از راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این مشکل استفاده از ماست ترش است. در نظر داشته باشید که هر چقدر ماست ترش تر باشد مناسب تر است زیرا ماست شیرین چربی دارد.

برای این منظور باید ماست ترش را با آب و هیدروسولفیت ترکیب کنید.

این محلول سبب از بین رفتن رنگ دادگی فرش می شود.

استفاده از این ترکیب حتی رنگ فرش را بهتر از قبل هم خواهد کرد.

شما برای اطمینان خاطر بیشتر باید با استفاده از یک قلموی باریک محلول را در بخش کوچکی از فرش تست کنید و سپس در نهایت فرش را با سشوار خشک کنید.
در برخی مواقع فرش دستباف خامه های رنگی دارد و اگر این خامه ها به خوبی رنگ نشده باشند احتمال ترکیب رنگ آن ها وجود خواهد داشت.

از دیگر عوامل موثر در ترکیب رنگ خامه های فرش روش شستشوی غیر استاندارد است. همچنین برس کشیدن فرش در منزل سبب کشیده شدن پرز فرش و ترکیب رنگ فرش با یکدیگر می شود.

جلوگیری از رنگ دادن فرش دستباف

مهم ترین راه برای جلوگیری از ترکیب رنگ فرش و یا برطرف کردن آن مراجعه به قالیشویی های معتبر و با سابقه است. در این مراکز ابتدا فرش توسط کارشناس متخصص مورد بررسی قرار می گیرد.

سپس با استفاده از روش های خاص و مواد مخصوص رنگ فرش را تثبیت می کنند.
در واقع قالیشویی های معتبر از مواد ثبیت کننده رنگ برای شستشوی فرش استفاده می کنند.

مواد ثبیت کننده رنگ باعث می شوند رنگ الیاف فرش برای مدت طولانی ثابت بماند.

در برخی موارد ممکن است باز هم شاهد رنگ دادن فرش دستباف باشیم، در اینصورت باید از رنگ برداری استفاده کرد.
رنگ برداری فرش دستباف توسط مواد مخصوص به روش قلم زنی فرش انجام می شود. در نظر داشته باشید که رنگ برداری فرش کار هر کسی نیست.

این کار باید توسط فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد. قالیشویی های معتبر با بهره گیری از نیروهای مجرب قادر هستند بین 80 الی 100 درصد ترمیم رنگ فرش را بدون هیچگونه آسیبی به آن انجام دهند.

5/5 - (1 امتیاز)