کوبیدگی فرش ماشینی

کوبیدگی فرش ماشینی بر اثر گذاشتن جسم سنگین

کوبیدگی فرش به فرورفتگی های به وجود آمده روی سطح آن اطلاق می شود که به آسانی از بین نمی روند. رایج ترین علت بروز کوبیدگی فرش قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن است. این کوبیدگی ها اگر طولانی مدت نباشند، به الیاف پارچه آسیبی وارد نکرده و قابل برطرف کردن هستند و با شستشوی فرش ماشینی قابل رفع نمیباشد.
همه ما حداقل یک بار تجربه کوبیدگی های موجود روی فرش را داشته ایم. تغییر دکوراسیون هر از چندگاهی برای همه ما خوشایند است. یک کمد را اینجا می‌کشید و یک تخت یا مبل را آن طرف. اما کوبیدگی های روی فرش، یادگاری هایی هستند که از این تغییر دکوراسیون ها باقی می مانند. فرقی ندارد که چه چیزی علت به وجود آمدن فرورفتگی های روی فرش باشد. در هر صورت وجود آن ها خوشایند نیست. خبر خوب این است که چندین راه حل خانگی برای از بین بردن فرورفتگی فرش وجود دارد که می تواند موثر باشد. در ادامه به بررسی این روش ها، به ترتیب میزان کارآمدی آن ها خواهیم پرداخت.

روش های برطرف کردن کوبیدگی فرش

برای از بین بردن فرورفتگی های فرش چندین روش وجود دارد که از ساده ترین آن ها شروع می کنیم. برای استفاده از این روش ها به این وسایل نیاز دارید:
● جاروبرقی
● اسپری آب
● سشوار
● یک قاشق یا شانه سر
● اتو
● پارچه سفید تمیز
● یخ های قالبی

روش جاروبرقی برای برطرف کردن کوبیدگی فرش

بیایید با کم تهاجمی ترین راه حل ممکن شروع کنیم. احتمالا قبلا این روش را امتحان کرده باشید. اما اگر این کار را نکرده اید، مکان خوبی برای شروع است. استفاده از جاروبرقی می تواند به احیا کردن قسمت های فرورفته فرش شما کمک کند. ابتدا از انگشتان خود برای شل کردن الیاف استفاده کنید. سپس لوله جاروبرقی را به فرش تماس دهید تا هم روی ناحیه فرورفته فرش و هم فرش اطراف آن مکش قوی ایجاد کند. برای فرورفتگی های که سرسختی کم تری دارند، جاروبرقی کارساز خواهد بود. اما اگر موثر نبود، روش های بعدی را دنبال کنید.

روش سشوار

برای این روش به دو وسیله احتیاج دارید:

یک سشوار و یک بطری اسپری پر از آب. فرورفتگی فرش را با آب کافی اسپری کنید تا اشباع شود.

سپس در داغ ترین حالت از سشوار استفاده کنید تا تورفتگی فرش مرطوب را خشک کنید. سشوار را باید 10 تا 15 سانتی متر از فرش دور نگه دارید تا از سوختن آن جلوگیری کنید. همانطور که فرش را خشک می کنید، از انگشتان خود برای پف دادن فرش کمک بگیرید. سشوار می تواند همان کاری را که برای موهای شما انجام می دهد، برای فرش شما انجام دهد و نواحی صاف را از بین ببرد و حجم آن را بازگرداند. برای برطرف شدن فرورفتگی ها بهتر است آن ها را در خلاف جهت خواب فرش بلند کنید. برای این کار می توانید از شانه استفاده کنید.

روش یخ های قالبی

این روش یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن فرورفتگی فرش است. اگر تکه های یخ، اسفنج دارید، تمام لوازم مورد نیاز برای بیرون آوردن فرورفتگی فرش را در اختیار دارید. به سادگی یک تکه یخ (یا چندین تکه یخ، بسته به اندازه فرورفتگی) روی ناحیه ای که می خواهید احیا کنید قرار دهید. اجازه دهید یخ در ناحیه فرورفته و ذوب شود. آب ناشی از فرش را خیس می کند و فرش شروع به بالا رفتن می کند. از یک اسفنج برای پاک کردن آب اضافی استفاده کنید و سپس فرورفتگی های فرش را به آرامی با یک قاشق فلزی، یک سکه یا شانه دندانه دار بلند کنید.

روش اتو

یک پارچه حوله ای سفید و تمیز را با آب خیس کنید و سپس مقدار اضافی آب آن را بچلانید. پارچه سفید مرطوب را روی فرورفتگی فرش خود قرار دهید. اتوی خود را روی حرارت متوسط قرار دهید و آن را چند سانتی متر بالاتر از پارچه مرطوب تا حدود یک دقیقه نگه دارید. سپس با یک سکه به آرامی الیاف فرش را به سمت بالا بکشید. این روش حتی برای فرورفتگی های بسیار شدید نیز می تواند کارساز باشد. اما شما باید مراقب باشید. اگر اتو را روی پارچه خیس قرار دهید، خطر سوختن فرش یا آسیب به الیاف آن افزایش می یابد.

از بین بردن فرورفتگی ها به صورت حرفه ای

اگر هیچ کدام از روش های ذکر شده در بالا پاسخگوی مشکل شما نبود، یا اگر زمان کافی برای انجام این روش ها را ندارید، می توانید از یک روش تضمینی تر استفاده کنید. یک قالیشویی حرفه ای می تواند علاوه بر نظافت فرش و زدودن آلودگی های سطح آن، هرگونه کوبیدگی فرش و فرورفتگی های سطح آن را برطرف نماید. سپردن فرش به قالیشویی یک مزیت بالقوه دارد. آن هم این است که فرورفتگی ها را با حداقل آسیب از روی فرش می زداید. استفاده از روش های اتو و سشوار این ریسک را به وجود می آورند که الیاف فرش دچار آسیب شود. تخصص و تجربه کارشناسان قالیشویی امری است که می تواند از بروز چنین صدماتی به فرش جلوگیری کند.

جلوگیری از کوبیدگی فرش با روش های ساده

اگر در جابجایی مبلمان خود به دلیل فرورفتگی هایی که روی فرش ایجاد می کند تردید دارید، نگران نباشید. این فرورفتگی ها دائمی نیستند. روش هایی که ذکر شد، دیر یا زود فرش شما را به حالت اولیه باز می گردانند. با این حال بهتر است با چند روش ساده از ایجاد کوبیدگی فرش جلوگیری کنید.
به طور کلی کوبیدگی فرش به دلیل قرار گرفتن شیء سنگین یا سایش دائم آن به وجود می آید. بنابراین اگر می خواهید احتمال بروز فرورفتگی در فرش کاهش یابد، باید آن را از این عوامل دور نگه دارید.
می توانید دکوراسیون خانه خود را به گونه ای برگزینید که مبلمان حول فرش واقع شود. یا اگر به هر دلیلی مجبور هستید اثاثیه سنگین را روی فرش قرار دهید، هر از چند گاهی فرش را از زیر وسیله مربوطه بیرون بکشید و روش های ذکر شده در بخش قبل را روی آن امتحان کنید. بهتر است فرش را حداقل ماهی یک بار بچرخانید. تا نقطه ای طولانی مدت تحت فشار باقی نماند.

5/5 - (1 امتیاز)