رفوی فرش ماشینی

رفو فرش ماشینی

رفو فرش ماشینی، سوالی که ممکن است بلافاصله بعد از آسیب دیدگی فرش برای صاحبان آن ایجاد شود:

این است که آیا فرش ماشینی رفو می شود؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که امکان رفو فرش های ماشینی مانند فرش دستبافت وجود دارد. فرش به عنوان لوازم خانگی ضروری و کاربردی در منزل شناخته می شود. این وسیله به دلیل تماس مستقیم با عوامل آسیب زا، در معرض خرابی های بسیاری قرار دارد.
قیمت بالای فرش های ماشینی ایجاب می کند تا اغلب انسان ها، رفوی فرش را جایگزین خرید آن کنند. رفو کردن فرش ماشینی تکنیکی است که طی آن انواع آسیب دیدگی های فرش توسط ترمیم کننده های حرفه ای رفع می شود. ریز بافت بودن فرش های ماشینی نسبت به مدل دستبافت موجب شده است تا رفوی آن نیز با چالش و سختی بیشتری همراه باشد.
با این حال تکنسین های متخصص و دوره دیده می توانند با کمک ابزار هایی مانند شانه مخصوص، چرم، میخ و میخ کش و… ایراد های متعدد فرش را شناسایی و برای ترمیم آن اقدام کنند.

مواردی که به رفو فرش ماشینی نیاز دارید؟

فرش های ماشینی به دلیل تماس با اجسام و واکنش های مختلف مانند رطوبت، سوختگی و… در معرض آسیب های متعددی قرار دارند. این مسئله موجب شده است تا رفو کاران با استفاده از تکنیک های مختلف رفوگری، برای از بین بردن بسیاری از آسیب دیدگی های جزئی و جدی اقدام کنند.

مواردی که می توانید برای ترمیم کردن آن به رفو کردن فرش ماشینی بپردازید عبارت اند از:
1. سوختگی فرش ماشینی
2. پارگی فرش ماشینی
3. ساییدگی لبه فرش
4. آسیب دیدگی ریشه فرش
5. چروکیدگی فرش
6. پوسیدگی بخش کوچکی از فرش ها
7. لکه گرفتن فرش های ماشینی
8. رطوبت زدگی و بید زدگی فرش
معمولاً برای ترمیم موارد ذکر شده از تکنیک رفوگری فرش استفاده می کنند، اما در مواقعی مقدار آسیب دیدگی و نوع آسیب فرش به گونه ای است که امکان رفو کردن آن وجود ندارد.

در موارد جدی تر با تکنیک مرمت سازی مشکلات فرش را با کیفیت بالایی رفع می کنند.

رفوی فرش ماشینی به روش صحیح

روش های رفوی فرش ماشینی

روش رفوی فرش ماشینی با توجه به نوع آسیب دیدگی متفاوت است. در واقع رفوگران برای ترمیم هر نوع آسیب از ابزار ها و روش های متفاوتی استفاده می کنند که برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند:
روش رفوی لبه آسیب دیده فرش: در صورتی که لبه و ریشه های فرش دچار آسیب شوند؛ برای ترمیم کردن آن از تکنیک شیرازه دوزی استفاده می شود. رفو کردن فرش ماشینی که لبه های آسیب دیده دارد، مستلزم دقت و مهارت بالایی است.
در این روش ابتدا تمام قسمت های آسیب دیده فرش به کمک ابزار هایی مانند کاتر یا قیچی جدا می شوند، بعد از جدا شدن؛ با متریال جدیدی به اصلاح لبه ساییده شده می پردازند و در نهایت شیرازه دوزی یا ریشه بافی را انجام می دهند.
روش رفوی فرش پاره شده: برای رفو کردن فرش هایی که دارای پارگی جزئی هستند، از ابزاری مانند سوزن رفوگری نیز استفاده می شود‌. در این تکنیک نخ همرنگ با فرش را وارد سوزن رفوگری می کنند و به حالت پس و پیش به همدیگر متصل می کنند.
روش رفوی فرش سوخته: سوختگی از دلایل مهمی است که موجب می شود فرش نیاز به رفو داشته باشد. برای ترمیم سوختگی فرش ناشی از سیگار، زغال، اتو و… ابتدا بخش سوخته فرش با کمک قیچی و کاتر جدا می شود. در ادامه از مقداری پرز همان فرش، برای پوشاندن بخش سوخته استفاده می شود.
برای پوشاندن بخش سوخته با چسب مخصوص، پرز را متصل می کنند. در موارد جزئی تر برای رفو کردن فرش ماشینی از طریق کشیدن سمباده روی سوختگی و استفاده از مواد مختلف اقدام به از بین بردن رنگ سوختگی و پرز آسیب دیده می کنند.

مهلت اجرای رفوی فرش ماشینی

رفوگری فرش ماشینی از کار های تخصصی است که باید با دقت و مهارت بالایی انجام شود. به همین دلیل بهتر است برای رفوی فرش حتماً از مراکز تخصصی مانند قالیشویی ها کمک گرفته شود.

در قالیشویی ترمیم کنندگان حرفه ای با توجه به نوع آسیب دیدگی و مقدار آن از تکنیک های متفاوت رفوگری استفاده می کنند و با کمترین آسیب دیدگی، فرش ترمیم شده را به شما تحویل می دهند.
مهلت اجرای رفوی فرش ماشینی موضوعی است که اغلب افراد به آن توجه می کنند. در واقع آن ها نگران این موضوع هستند که باید زمان زیادی را بدون فرش سپری کنند.
در پاسخ به مهلت اجرای رفوی فرش ماشینی باید عرض کنیم که زمان اجرای فرش های ماشینی با توجه به عواملی مانند نوع آسیب دیدگی فرش ماشینی، اندازه آسیب دیدگی فرش، عمق آسیب دیدگی، ضخامت فرش، تجهیزات رفو گری و مهارت تکنسین های متخصص در این حوزه تعیین می شود. معمولاً اغلب رفوگران تلاش می کنند تا در زمان کوتاهی کار ترمیم و رفوی فرش ماشینی را انجام دهند.

4/5 - (2 امتیاز)