شستشوی مبل مخملی

شستشوی مبل مخمل

مبلمان مخملی که زمانی مختص خانواده های سلطنتی و افراد بسیار ثروتمند بود، اکنون در دسترس همگان قرار می گیرد تا ظرافت را به دکوراسیون خانه ها بیافزاید. نظافت و شستشوی مبل مخملی کار چندان دشواری نیست. اما به طور کلی در شستشوی مبلمان، ریزه کاری های خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

بهترین ترفند برای شستشوی مبل مخمل در خانه

قبل از خرید یک کاناپه، صندلی یا تختخواب مخملی، زمانی را به کسب اطلاعات درباره محتوای الیاف مخمل و بررسی برچسب مراقبت از تمیز کردن آن اختصاص دهید. مخمل های مدرن هم از الیاف پنبه ای و هم از الیاف مصنوعی بافته می شوند. اگر مبلتان مورد استفاده روزانه قرار می گیرد، به خصوص توسط کودکان و حیوانات خانگی، مخملی را انتخاب کنید که از الیاف مصنوعی ساخته شده است. زدودن لکه از این نوع الیاف راحت تر است. در ضمن الیاف مصنوعی اگر در معرض نور شدید خورشید قرار گیرد، رنگ خود را بهتر حفظ می کند.
تمیز کردن مبلمان مخملی نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.

در ابتدا بهتر است به نکاتی که کمک می کنند که مبل مخمل را تمیز نگه داریم بپردازیم:
1. لکه ها را به محض ظاهر شدن پاک کنید.
2. اثاثیه یا لوازم داخلی را هر هفته جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار آن ها پاک شود.
3. از بخار برای بخش هایی از الیاف مخمل که خوابیده و مات شده استفاده کنید. استفاده از بخار برای رفع چین و چروک نیز بسیار مناسب است.
4. هر ماده پاک کننده ای را ابتدا در یک منطقه پنهان مبل تست کنید تا مطمئن شوید که هیچ تغییر رنگی در مخمل وجود ندارد.
5. مبلمان مخملی را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. اگر گزینه دیگری وجود ندارد، مناطق در معرض دید را بپوشانید تا از تغییر رنگ با نور خورشید جلوگیری کنید.

از چه مایعی برای شستن مبل مخمل استفاده کنیم؟

مانند تمام مبلمان ها، مبل مخمل باید هر هفته جاروبرقی شود تا گرد و غباری که می تواند الیاف را ضعیف کرده و بوی کهنه ای در اثاثیه ایجاد کند، پاک شود. اما به جز گرد و غبار لکه و آلودگی های ماندگار دیگر نیز ممکن است سبب کثیفی مبلمان شود. برای زدودن این لکه های در خانه به چند ماده و ابزار ساده احتیاج دارید:
● جاروبرقی
● بخار شوی لباس
● پارچه میکروفیبر
● کاسه متوسط
● چاقو یا کاردک با لبه کند
● مایع ظرفشویی
● حوله کاغذی
اگر لکه ها دارای قسمت جامد هستند، ابتدا بخش جامد را با یک کاردک یا چاقوی کند از روی مبل بردارید. برای زدودن هر نوع لکه ای، چند قطره مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. از قاشق برای ایجاد کف استفاده کنید. یک پارچه میکروفایبر را در آب تازه فرو کنید و بچرخانید تا مرطوب شود. پارچه مرطوب را فقط در کف آغشته کنید و به آرامی ناحیه لکه دار را پاک کنید. به محض اینکه یک بخش از پارچه به لکه آغشته شد، سمت تمیز از پارچه را برای ادامه کار برگزینید.
در آخر پس از شستشوی مبل مخملی لازم است که مبل را خشک کنید. در غیر این صورت لکه آب به صورت پخش شده باقی می ماند. برای خشک کردن بهتر است ابتدا حوله ای کاغذی بر روی بخش خیس فشار دهید تا مایعات را جذب نمایند. در مرحله بعدی مبل را در معرض هوای آزاد قرار دهید. البته مراقب باشید که نور خورشید به آن نتابد. استفاده از فن یا پنکه می تواند سرعت خشک شدن را افزایش دهد. سشوار نیز گزینه دیگری است که سرعت خشک شدن را افزایش می دهد.

خدمات قالیشویی برای شستشوی مبل مخمل

اگر تجهیزات یا زمان کافی برای شستشوی مبل مخمل ندارید، می توانید از خدمات قالیشویی استفاده کنید. مبل های مخمل به دلیل بافت نرم و حساس خود نیاز به دقت و حوصله بالایی برای شستشو دارند. در صورتی که آلودگی های مبل زیاد است و نیاز به شستشوی اساسی دارد، استفاده از خدمات قالیشویی افرا مطمئن ترین راه است.

دستگاه بخار برای مبلمان مخمل مناسب است؟

همانطور که لباس یا شلوار مخملی ممکن است پس از نشستن چروک شود، روکش مخمل مبل نیز ممکن است چروک بیفتد. اگر چین ها برداشته نشوند، می توانند تقریباً دائمی شوند. برای برطرف کردن این چروک های می توانید از اتو بخار یا بخار شوی استفاده کنید. اگر از اتو استفاده میکنید، به هیچ عنوان آن را سطح مبل تماس ندهید.
به غیر چروک مبل، بخارشوی دستی برای بلند کردن خواب مخمل عالی عمل می کند. برای جلوگیری از آسیب رساندن (ذوب شدن) الیاف، از حرارت کم استفاده کنید. سر بخار را چندین سانتی متر از پارچه بالاتر بگیرید و به صورت شبکه ای روی نواحی مورد نظر حرکت کنید. بخار را همیشه در حال حرکت نگه دارید. از دست خود استفاده کنید تا به آرامی خواب پارچه را در جهت مخالف برگردانید تا به رفع چین و چروک نیز کمک کنید.
اگر بخارشوی لباس ندارید می توانید از اتو بخار استفاده کنید. اتو را با آب پر کنید و از تنظیم بخار استفاده کنید. حتما سمت آهنی اتو را از مخمل دور نگه دارید. هرگز اجازه ندهید اتو پارچه را لمس کند. در غیر این صورت اثری ماندگار از خود به جا می گذارد.

5/5 - (1 امتیاز)