از بین بردن کپک فرش

از بین بردن کپک فرش

علیرغم اینکه کپک زدن فرش به ندرت اتفاق می افتد، اما در صورت بروز باید فورا از بین بردن کپک فرش صورت گیرد. کپک ماده ای سمی است. بنابراین وجود آن در محیط زندگی برای سلامت انسان خطر ساز است. شستشوی فرش کپک زده اگر چه کار پیچیده ای نیست، اما مراحل متعددی دارد. در نتیجه لازم است زمان و دقت کافی برای انجام آن به کار گرفته شود.

شستشوی فرش کپک زده در محیط های تمام مکانیزه مانند قالیشویی ها نتیجه بهتری در بر دارد. با شستشوی فرش در قالیشویی می توانید از بابت ضدعفونی کردن فرش اطمینان حاصل کنید. به علاوه خشک کردن کامل و اصولی فرش در قالیشویی، آن را در برابر رشد مجدد کپک در امان نگه می دارد.
تشخیص کپک موجود بر روی فرش ممکن است کمی دشوار باشد. اگر محل قرار گیری فرش مستعد رشد کپک است، می توانید با بررسی نشانه ها به وجود آن پی ببرید.

نشانه های فرش کپک زده

برای از بین بردن کپک فرش، ایتدا باید نشانه های آن را بدانید و در جهت اصلاح آن اقدام کنید.

بوی نامطبوع: واضح ترین نشانه وجود کپک روی فرش، بوی نامطبوع آن است.

(مقاله از بین بردن بوی فرش را بخوانید.)
احساس رطوبت: بین رطوبت و ایجاد کپک رابطه ای دوسویه وجود دارد. همانطور که رطوبت می تواند سبب تکثیر کپک شود، کپک هم کمی رطوبت و نم به فرش می دهد.
تغییر رنگ: مشاهده لکه های سبز تیره، مشکی، قهوه ای و سفید روی فرش نشان دهنده وجود کپک است.
واکنش های آلرژیک: وجود کپک در محیط، موجب بروز واکنش های آلرژیک در افراد می شود. خس خس ریه، سرفه، عطسه و خارش از جمله این موارد هستند.

کپک فرش چه زمانی رخ میدهد؟

کپک معمولا در محیط های مرطوب و تاریک رشد می کند. محیط هایی که جریان هوای کمی دارند هم مستعد رشد کپک هستند. اگر فرشی در مدت طولانی مرطوب بماند، احتمال بروز کپک روی آن بسیار بالاست.

فرش های موجود در زیر زمین ها، انباری ها و خانه های مناطق پر باران بیشتر احتمال رشد کپک دارند. در صورتی که فرشی مدت طولانی در محیط های ذکر شده قرار گرفته باشد، می توانید با بررسی نشانه های ذکر شده وجود کپک در آن را بسنجید. به علاوه کیت های مخصوص تشخیص کپک راه دیگری برای سنجش وجود کپک روی فرش هستند.

از بین بردن کپک فرش با شستشو

کپک فرش با شستشوی فرش از بین میرود، فرش کپک زده علاوه بر اینکه بو و ظاهر نامطلوبی دارد، برای سلامتی هم آسیب زا است. به خصوص اگر افرادی با سابقه آسم یا بیماری های ریوی و آلرژیک شدید در خانه دارید، باید نسبت به این موضوع حداکثر دقت را به خرج دهید. بنابراین زدودن کپک از روی فرش و شستشوی کامل آن اهمیت بالایی دارد. برای از بین بردن کپک فرش باید ابتدا آن را در محیط با جریان هوا قرار دهید. استفاده از فن در این موارد می‌تواند سرعت زدودن کپک را افزایش دهد.
برخی در این مرحله، فرش را در مقابل آفتاب قرار می دهند. ولی باید در نظر داشت که نور طولانی مدت خورشید رنگ فرش را دچار تغییر می کند. پس از خشک شدن کپک ها، مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید.

جوش شیرین هم تاثیر فوق العاده ای در جذب رطوبت دارد. بهتر است حدود یک شبانه روز جوش شیرین روی کپک ها باقی بماند. البته با توجه به میزان کپک می توان این زمان را کوتاه تر کرد. جوش شیرین را با دستگاه وکیوم مخصوص یا جاروبرقی از روی فرش جمع کنید.

در این مرحله نوبت به استفاده از سرکه سفید می رسد. محلول سرکه سفید و آب را روی سطح فرش پخش کنید و با پارو فرش را بشویید. با توجه به این که در این مرحله هنوز مقداری از جوش شیرین روی فرش باقی مانده، ممکن است شاهد واکنش شیمیایی جوش شیرین و سرکه سفید باشید.

بخارات ناشی از این واکنش برای سلامتی کودکان خطرناک است. این هم یکی از دلایلی است که شستشوی تمام مکانیزه فرش کپک زده را نسبت به شستشو در خانه برتری می بخشد. آبکشی با آب گرم گام بعدی است.
با توجه به شدت کپک ها می توان این مراحل را مجددا تکرار کرد. به یاد داشته باشید که خشک کردن کامل و اصولی فرش مهم ترین مرحله برای جلوگیری از رشد مجدد کپک است. باقی ماندن رطوبت باعث می شود فرش به سرعت به همان روز قبلی برگردد. بنابراین لازم است که تا خشک شدن کامل، از پهن کردن آن در محیط های بسته خودداری کنید.

قالیشویی برای کپک فرش چه خدماتی ارائه میکند؟

مراحل ذکر شده برای از بین بردن کپک فرش، هم زمان بر و هم پر زحمت هستند. به علاوه هم برای شستن و هم برای خشک کردن فرش ها به فضای بسیار زیادی نیاز است. با توجه به نوع خانه های امروزی این کار تقریبا عملی نیست. اما خبر خوب این است که قالیشویی افرا صفر تا صد شستشوی فرش کپک زده را انجام می دهد.
قالیشویی افرا در شستشوی فرش کپک زده علاوه بر اینکه هر گونه آثار ظاهری کپک را از روی فرش می زداید، آن را به طور کامل ضد عفونی می کند. به طوری که فرشی کاملا تمیز و بهداشتی و عاری از هر گونه باکتری و قارچ به شما تحویل خواهد داد. چندین مرحله شستشو و در نهایت خشک کردن در گرمخانه با محیط کنترل شده، خدماتی است که قالیشویی افرا برای کپک فرش به مشتریان عزیز ارائه می کند.

5/5 - (1 امتیاز)