مایع شستشوی موکت

مایع شستشوی موکت

اگرچه با رواج سرامیک و کفپوش های دیگری چون پارکت، استفاده از موکت به اندازه گذشته نیست، هنوز هم موکت انتخاب اول برای فضاهایی چون اتاق خواب به شمار می رود. نصب موکت گرما و لطافت دلپذیری به فضا می دهد که سرامیک و کفپوش های دیگر از آن بهره مند نیستند. با این حال شستشوی موکت و مواد مناسب برای استفاده به عنوان مایع شستشوی موکت نکته ای حائز اهمیت است که هر از چندگاهی لازم است به آن توجه کنیم.

چالش های شستشوی موکت

● برخی از افراد برای جلوگیری از حرکت کردن موکت بر روی زمین، آن را به کف اتاق می چسبانند. این امر بدان معناست که برای شستشوی موکت نمی توانید آن را از کف جدا کنید.
● موکت ها تمام سطح اتاق را می پوشانند. در نتیجه با مساحت بالایی برای شستشو مواجه هستید. در ضمن احتمالا اثاثیه متعددی بر روی آن قرار گرفته است.
● بافت موکت نسبت به فرش نازک تر است. بنابراین باید برای جلوگیری از آسیب به بافت آن نهایت دقت را به عمل آورید.

بایدها و نبایدها برای مایع شستشوی موکت

این روزها طیف وسیعی از انواع شوینده را می توانید در مراکز خرید بیابید. بنابراین در صورتی که تصمیم به شستشوی موکت خود گرفته اید گزینه های فراوانی دارید. مایع شستشوی موکت را می توان در دو دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول موادی که برای شستشوی کلی موکت به کار برده می شوند و دسته دوم شوینده هایی که برای لکه بری مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت مایع مناسب برای موکت

در صورتی که لکه هایی قوی مانند لکه قهوه، خون، جوهر و مواردی از این دست بر روی موکت خود مشاهده می کنید، استفاده از لکه برها می تواند کارساز باشد.
در ضمن استفاده از خدمات قالیشویی افرا برای شستشوی موکت را از یاد نبرید. شستشوی موکت یکی از خدمات ارائه شده توسط قالیشویی افراست که به صورت حرفه ای و توسط کادری مجرب صورت میگیرد.

لکه گیری، زدودن بوی بد، شستشوی گرد و غبار نشسته بر روی موکت همگی از خدماتی هستند که در قالیشویی افرا ارائه می شوند. بنابراین در صورتی که می خواهید یک شستشوی تمام و کمال بر روی موکت شما صورت گیرد، قالیشویی افرا بهترین گزینه خواهد بود.

استفاده از مواد خانگی به عنوان مایع شستشوی موکت

اگرچه مواد و محلولهای متعددی برای استفاده به عنوان مایع شستشوی موکت در بازار عرضه می شوند گاهی اوقات ترجیح افراد بر آن است که از موادی که در خانه خود پیدا میکند برای شستشو استفاده کنند. در ادامه برخی از کارسازترین مواد برای استفاده به عنوان مایع شستشوی موکت را با هم مرور می کنیم.

سرکه سفید و نمک

سرکه سفید خاصیت چشمگیری در از بین بردن لکه ها دارد. در ضمن اگر می خواهید موکت شما پس از شستشو ظاهری زیبا و درخشان داشته باشد استفاده از سرکه سفید به عنوان مایع شستشوی موکت راه حلی مناسب است.

مقداری سرکه سفید را با نمک مخلوط کرده و اسفنج یا ابر کوچکی را در آن فرو ببرید پس از آغشته شدن اسفنج به این محلول آن را به آرامی بر روی لکه موردنظر قرار دهید تا لکه به آن جذب شود.

در صورتی که میخواهید کل فرش را به این روش پاک کنید اسفنج را در جهت خواب موکت بر روی آن بکشید.

سرکه و جوش شیرین

این محلول یکی از قویترین راه حل های لکه زدایی در منزل به شمار می رود. بنابراین اگر موکت آغشته به لکه های قوی شده است استفاده از این روش را در اولویت قرار دهید.

در صورتی که لکه حاوی مواد سخت می باشد ابتدا با یک چاقو مواد را از روی موکت بلند کنید.
اگر لکه هنوز خشک نشده توجه کنید که ماده آلوده کننده روی موکت پخش نشود. میتوانید در ابتدا آن را با یک قاشق از روی موکت بردارید.

سپس برای آثار باقیمانده از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. به همان روش قبلی مقداری محلول تهیه کنید و تکه ای از ابر در آن فرو ببرید. ابر آغشته شده به محلول مایع شستشوی موکت را روی لکه قرار داده و سعی کنید با این کار سبب پخش شدن آن نشوید. این مرحله را تکرار کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود. برای از بین بردن بوی سرکه کافیست موکت را در معرض هوای آزاد قرار دهید. باز کردن درب و پنجره ها و استفاده از یک فن برای ایجاد جریان هوا در محل کارساز خواهد بود.
در صورتی که قابلیت جدا کردن موکت از کف اتاق را دارید می توانید آن را در معرض آفتاب قرار دهید. تا هم میکروبهای درون الیاف از بین رفته و هم خشک شدن آن سرعت بیشتری پیدا کند.

محلول هیدروژن پراکسید

محلول هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یکی از قوی ترین مواد برای از بین بردن لکه های مقاوم از روی موکت است. در صورت مقاوم بودن لکه ها بهتر است موکت را به محلول مایع شستشوی موکت آغشته کرده و کمی صبر کنید. سپس اقدام به لکه زدایی نمایید.