پاک کردن لکه شمع از فرش

پاک کردن لکه شمع از فرش

روش های خانگی جهت پاک کردن شمع از روی فرش به نوع ماده و شرایط آن بستگی دارد. روش کلی ترکیب روش گرم و سرد کردن شمع روی فرش و استفاده از مواد پاک کننده جهت از بین بردن لکه های ناشی از موم است. برای پاک کردن لکه شمع از فرش، روی سطح می توان ابتدا آن را سرد کرد و بعد خراشید و یا آن را حرارت دهید و موم مذاب را از روی آن پاک کنید.بهترین زمان جهت پاک کردن شمع آب شده بر روی فرش زمانی است که هنوز مواد آن تازه است و پارافین به حالت جامد در نیامده است. در هر صورت اگر توان و امکانات لازم جهت پاک کردن لکه های شمع روی فرش را ندارید می توانید از خدمات تخصصی قالیشویی بهره بگیرید.

روش های خانگی پاک کردن لکه شمع از فرش

روش های خانگی برای پاک کردن شمع مانند پاک کردن لکه چای از فرش است: چنانچه در هنگام استفاده از شمع قطره ای از آن بر روی فرش بریزد جهت زدودن آن اقدامات زیر را انجام دهید:

چند تکه یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را روی محل قرار دهید تا شمع سفت شود سپس توسط یک چاقو پارافین حاصل از شمع را تا حد ممکن از روی فرش بردارید.

(دقت داشته باشید که از چاقوی کند استفاده کنید تا به فرش آسیبی وارد نگردد)
مرحله بعدی استفاده از اتو است؛ بدین صورت که یک تکه پارچه نخی روی فرش قرار دهید و با کشیدن اتوی گرم با دمای متوسط در محل مورد نظر اجازه دهید شمع باقیمانده در بافت فرش آب شود؛ بنابراین پارافین شمع به پارچه نخی می چسبد و بهتر است که پارچه را جابجا کنید و مجدداً اتو بکشید.
پس از آنکه پارافین را کاملا پاک کردید جهت پاک کردن لکه شمع از فرش محل لک شده یک لیوان آب تمیز روی آن بخش بریزید و توسط چند حوله ی تمیز محل را خشک نمایید.
توجه کنید که اگر شمع شما رنگی بود لکه رنگی نیز بر روی فرش ایجاد می شود؛ بهترین فرش ماشینی هم باشد، تاثیر گذار است.

می توانید جهت پاک کردن اثر رنگی لکه از تینر استفاده کنید به این صورت که با آغشته کردن پارچه ای به تینر آن را به حالت ضربه ای آنقدر روی لکه بزنید تا محو گردد.

پاک کردن پارافین خشک شده از فرش

پاک کردن پارافین خشک شده از فرش

اگر بلافاصله پس از ریختن موم شمع بر روی فرش (پاک کردن لکه شمع از فرش) متوجه آن نشوید و با پارافین جامد رو به‌ رو شوید اقدامات زیر را انجام دهید:

بدین منظور ما به کاغذهای قابل بازیافت یا حوله های کاغذی در کنار یک وسیله حرارت دهنده مانند اتو یا سشوار نیاز داریم.
ابتدا دو لایه ازحوله های کاغذی یا کاغذها را بر روی شمع ریخته شده قرار دهید سپس توسط اتو یا سشوار بر روی قسمت مورد نظر موم را به طور کامل آب کنید؛ در صورت استفاده از سشوار حرارت می بایست از یک فاصله مشخص بر روی قسمت شمع تنظیم شود.
بر اثر حرارت تولید شده موم شمع آب می‌شود و حوله کاغذی آن را کاملا به خود جذب می‌کند.
جهت پاک کردن کامل این روش را چندین مرتبه انجام دهید.
نکته حائز اهمیت این است که اگر شاهد ریختن پارافین آب شده شمع روی فرش بودید، بلافاصله موم شمع را در حالت نرم با دقت توسط قاشق از روی سطح فرش بردارید تا بعد به اقدامات اشاره شده عمل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *