چسب رفوگری فرش

چسب رفوگری فرش

پارگی هنگام شستشو، سوراخ شدن هنگام جابجایی اثاثیه یا افتادن اجسام نوک تیز، ریختن خاکستر سیگار، سوختن بخشی از فرش، پوسیدن ریشه های فرش و پاره شدن آنها نیاز به رفوگری فرش را ایجاد می کنند. مراحل رفوی فرش بسته به مشکلی که در فرش ایجاد شده، متفاوت خواهند بود. بهتر است پیش از اقدام به شستشو، عیوب به وجود آمده در فرش مرتفع شوند تا شستشو خود سبب افزایش پارگی ها نشود. رفوگری فرش نیاز به ابزارهای گوناگونی از جمله چسب، نخ، سوزن، پارچه کتان، قلاب و قیچی دارد. چسب رفوگری فرش یکی از ابزارهایی است که می‌توان به کمک آن عیوب به وجود آمده در فرش را برطرف کرد. چسب رفوگری فرش دو کاربرد اصلی در تعمیر فرش ها آسیب دیده دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ترمیم و و رفوگری فرش اقدامی تخصصی به شمار می رود و معمولاً کاری نیست که هر شخصی برای انجام آن داوطلب شود. برای اینکه پارگی و آسیب وارد شده به فرش به طور کامل ترمیم شده و اثری از آنها باقی نماند، لازم است که از روش های تجربه شده و ابزار درست استفاده کنیم. به همین دلیل است که عموما افراد فرش خود را برای رفوگری به قالیشویی ها می سپارند. اگرچه تمامی قالیشویی ها خدمات رفوی فرش را ارائه نمی دهند. زیرا این کار نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. در غیر این صورت ممکن است آثار پارگی یا خوردگی همچنان روی فرش باقی بمانند.

 

موارد استفاده از چسب رفوگری فرش

میزان آسیب به فرش و نوع خرابی های به بار آمده بر روی آن، روی روش ترمیم و رفوگری اثر می گذارد. به طور کلی آسیب های وارد شده به فرش را در سه درجه تقسیم بندی می کنند.

آسیب دیدگی درجه یک فرش

پارگی های وسیع و سوراخ های بزرگ در این دسته قرار می گیرند. این آسیب ها ناشی از حمل و نقل غیر اصولی فرش، وارد شدن ضربات سنگین ضربات سنگین یا افتادن نوک تیز، پوسیدگی بیش از حد فرش، تماس با مواد شیمیایی خورنده مانند اسید یا شوینده های قوی، بید زدگی و اتفاقاتی از این قبیل هستند.
بهتر است برای ترمیم این نوع از آسیب‌ دیدگی‌ها فرش خود را به یک متخصص یا قالیشویی مورد اعتماد بسپارید و به هیچ وجه شخصاً اقدام به ترمیم آن نکنید. با توجه به وسعت بالای پارگی های درجه یک، احتمال آن زیاد است که با رفوی عادی نتوانید تمام نقصان های به وجود آمده را برطرف کنید. به علاوه چسب رفوگری فرش چندان برای این نوع از آسیب ها مناسب و کارآمد نخواهد بود.

آسیب دیدگی متوسط فرش و رفع آن با چسب رفوگری فرش

در این نوع از آسیب‌ دیدگی‌ها چله فرش سالم مانده و آسیب ها نه بسیار زیاد و نه کم هستند. ترک خوردن و شکستگی های به وجود آمده در سطح فرش در این دسته قرار می گیرند. بیدزدگی های اندک، سوختگی های کوچک، سوراخ ها و پارگی های جزئی شامل آسیب دیدگی های متوسط هستند.
این نوع آسیب ها را می توان در خانه برطرف کرد. به شرط آن که از ابزار و مهارت خوبی در زمینه کار با فرش و قالیچه داشته باشید. این کار ممکن است کمی زمان بر باشد. اما به هر حال در منزل عملی خواهد بود.

چسب مناسب برای رفوگری فرش

آسیب دیدگی کم فرش

این دسته از آسیب ها بسیار جزئی و سطحی هستند. پاره شدن ریشه ها، نواقص به وجود آمده در شیرازه فرش و یا پوسیدگی های جزئی در این دسته قرار می گیرند. شما با اندکی حوصله می توانید این دسته از آسیب ها را برطرف کنید. اما اگر زمان آزاد ندارید یا در انجام این گونه از کارها شکیبایی کمی دارید، می توانید از خدمات رفوی فرش قالیشویی ها استفاده کنید.

ترمیم پارگی با چسب رفوگری فرش

برای ترمیم پارگی با چسب رفوگری فرش باد ابتدا آن را به پشت برگردانیم. سپس بر روی پارگی مقداری چسب ریخته و اجازه می دهیم تا خشک شود. پس از خشک شدن مرحله دوم چسب را به قسمت پاره قرش اعمال می کنیم. باز هم زمان می دهیم تا چسب خشک شود. در این مرحله یک تکه پارچه کتان بر روی پارگی قرار داده و مجددا چسب کاری را تکرار می کنیم. با این کار دو بخش پاره فرش به طور کامل به هم متصل می شوند. برای دستیابی به ظاهر زیباتر می توانیم فرش را برگردانده و روی آن کیله بکشیم. کوتاه کردن الیاف اضافه با قیچی نیز موثر خواهد بود.

جلوگیری از آسیب بیشتر فرش های آسیب دیده با چسب رفوگری فرش

پارگی فرش باید تا حد ممکن به سرعت ترمیم شود. در غیر این صورت پارگی آن ممکن است گسترش یابد و روی قسمت های سالم نیز اثر منفی بگذارد. چسب یکی از موادی است که به کمک آن می توان از گسترش پارگی فرش جلوگیری کرد. چسب های مخصوصی وجود دارند که از زیر به فرش چسبیده و دو قسمت پاره را کنار هم نگه می دارند. بدین ترتیب می توان از گسترش پارگی فرش جلوگیری کرد.

3.3/5 - (3 امتیاز)