شستشوی فرش با کلر

شستشوی فرش با کلر

کلر یکی از موادی است که در شستشوی حرفه ای فرش به کار می رود. در حقیقت بهترین ترکیب برای شستشوی فرش های ماشینی، ترکیبی از کلر، شامپو فرش و پودر شوینده دستی است. البته رعایت نسبت این مواد در ترکیب بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه زیاد ریختن پودر دستی سبب می شود که فرش پس از شستشو زبر شود. از دیگر موادی که در شستشوی فرش به کار می روند می توان به سدیم، آب ژاول، هیپوکلریت سدیم و هیدرو سولفیت سدیم اشاره داشت.
خورندگی یکی از خاصیت های کلر است. البته این خاصیت تقریبا در همه مواد شوینده تا حدی وجود دارد. به هر حال در صورتی که کلر با درصد استاندارد مورد استفاده قرار گیرد، هیچ گونه آسیبی به بافت فرش نخواهد زد و حتی تمیزی و لطافت و جلای چشمگیری هم به آن خواهد بخشید.
در قالیشویی، ماده ای که برای شستشوی فرش به کار می رود، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در اصل این ماده شوینده است که میزان نرمی و زبری، میزان درخشش و جلای فرش را تعیین می کند. در قالیشویی افرا برای شستشوی فرش ها از چندین ماده مختلف استفاده می شود که هر کدام خاصیت ویژه ای به الیاف فرش می بخشند. مواد کلر داری که معمولا در قالیشویی مورد استفاده قرار میگیرند، عبارت اند از:
آب ژاول یا همان هیپوکلریت سدیم: سفید کننده ای قوی است که در سفید کردن ریشه های فرش کاربرد بالایی دارد.
کلسیم هیپوکلریت: با خواباندن فرش در این ماده، جلای فرش افزایش چشمگیری پیدا می کند.

تاثیر کلر در شستشوی فرش

کلر و مواد کلر دار از اصلی ترین مواد در ترکیبات شوینده قالیشویی ها به شمار می روند. البته درصد کلر به کار رفته در مواد شوینده همواره مورد تنظیم قرار می گیرد. زیرا کلر خاصیت خورندگی دارد. در صورتی که لا به لای الیاف فرش باقی بماند در بلند مدت سبب پوسیدگی آن می شود. این امر اهمیت آبکشی کامل فرش ها را بیش از پیش نمایان می سازد. فرشی که در معرض شستشو با کلر قرار گیرد، باید در چند مرحله و به طور کامل آبکشی شود. تا از اثر زرد شدن و پوسیدگی فرش ناشی از باقی ماندن کلر در امان بماند.
از آثار استفاده از کلر در شستشوی فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ضدعفونی کننده قوی: کلر توانایی بارزی در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها دارد. بنابراین فرشی که با کلر شسته شود، کاملا ضدعفونی خواهد بود.
جلا دهندگی: کلر با زدودن سطح فلس های الیاف فرش، درخشش و جلای زیبایی به آن می بخشد.
نرم کردن: خاصیت فلس زدایی کلر سبب نرم شدن الیاف فرش می شود.
رنگ بری: در صورتی که رنگ فرش قاطی شود یا در اثر ریختن مواد گوناگون رنگ خاصی به فرش داده شود، شستشوی فرش با کلر راه حل مناسبی است. کلر به الیاف فرش نفوذ می کند و رنگ های اضافه را می زداید. در نتیجه به براق شدن فرش می انجامد.
سفیدکنندگی: خاصیت سفید کنندگی بالای ترکیبات کلر سبب شده تا بتوان از آن برای سفید کردن ریشه های فرش استفاده کرد.
مکانیزم اثر کلر روی فرش به این گونه است که کلر ابتدا به الیاف آن نفوذ می کند. سپس پیوند های گوگرد-گوگرد پشم های فرش را در هم می شکند. در نتیجه اولا رنگ ها به راحتی از الیاف جدا می شوند.

ثانیا زبری پشم کاهش می یابد. همین مکانیزم است که سبب شده تا از کلر برای کهنه نما کردن فرش ها استفاده شود. خواباندن فرش در محلول شیمیایی مخصوص کلردار که به آن کلرینه کردن هم می گویند یکی از روش هایی است که برای کهنه نما کردن قالیچه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

چه فرش هایی در کارخانه قالیشویی با کلر شستشو داده میشود؟

ترکیب و درصد مواد شوینده به جنس، میزان کثیفی، رنگ و دستباف یا ماشینی بودن فرش بستگی دارد. از کلر و مواد شوینده کلردار تقریبا در تمامی انواع فرش استفاده می شود. اما اندازه و مدت زمان خواباندن در ترکیب کلردار، از فرشی تا فرش دیگر متفاوت است.
قالیشویی افرا با در نظر گرفتن ویژگی های فرش، میزان آلودگی و قدرت الیاف، از بهترین و مرغوب ترین مواد شوینده استفاده می کند. اندازه گیری دقیق نسبت مواد شوینده توسط متخصصین انجام می شود و مکانیزه بودن فرآیند شستشو، مجالی برای باقی ماندن آلودگی روی فرش باقی نمی گذارد.
تحویل ضمانت نامه کتبی برای حفظ  سلامت فرش در حین قالیشویی، نشان دهنده همین امر است. اعمال کلر به فرش ها در قالیشویی افرا در شرایطی کاملا کنترل شده صورت می گیرد. به علاوه آبکشی مکانیزه و دقیق فرش، کم ترین میزان کلر باقی مانده روی فرش را از آن جدا می کند. در نتیجه فرش عاری از مواد شوینده خواهد بود و خطر پوسیدگی و زردی ناشی از باقی ماندن کلر به صفر می رسد.

5/5 - (1 امتیاز)