رفوی ریشه فرش

رفوی ریشه فرش

آیا تا به حال ریشه فرش شما دچار آسیب دیدگی شده است؟

دلایل مختلفی می تواند باعث شود تا ریشه فرش های ما از بین بروند یا دچار آسیب دیدگی شوند. در چنین مواقعی رفوی ریشه می تواند به کار ما بیاید. اما شاید دقیقا ندانید منظور از رفوی ریشه فرش چیست و چطور انجام می شود. ما امروز می خواهیم همه چیز را درباره رفو به شما بگوییم.

رفو ریشه فرش چیست؟

رفو یکی از روش های ترمیمی است که برای درست کردن در رفتگی، پارگی یا خرابی پارچه، فرش و موارد مشابه استفاده می شود. هدف از رفو اصلاح بخش تخریب شده و جلوگیری از افزایش آن در بخش های دیگر است.

اما زمانی که برای فرش استفاده می شود، رفو دقیقا به چه معنا و برای کدام مقاصد استفاده می شود؟

برای پاسخ به این پرسش، باید بفهمیم که رفوگری فرش دقیقا چیست؟

رفو یک روش ترمیمی برای برطرف کردن مشکلاتی است که در ظاهر یا ساختار فرش به وجود آمده. مشکلاتی از قبیل سوختگی فرش، پارگی یا خوردگی را در فرش با استفاده از رفو برطرف می کنند. این روش از قدیم الیام به صورت دستی توسط هنرمندان انجام می شد. امروزه روش های صنعتی رفو فرش نیز به وجود آمده اند.
اکنون که با کلیت رفوی فرش هم آشنا شدیم، نوبت آن رسیده که دقیقا برویم سراغ اصل مطلبی در این آموزش: رفوری ریشه فرش!

چه زمانی رفو ریشه فرش انجام میدهیم؟

زمانی که ریشه های فرش (ماشینی یا دستباف) دچار پوسیدگی یا خرابی می شوند، بر اساس جنس فرش، نوع ریشه و میزان تخریب قسمت های آسیب دیده ترمیم می شوند که به اینکار رفوی ریشه فرش گفته می شود.
رفوی ریشه فرش ممکن است به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه در کارخانه قالیشویی صورت بگیرد. در فرش های ماشینی استفاده از روش دستی همیشه امکان پذیر نیست. اما در فرش های دستباف از هر دو روش دستی و ماشینی، به تناسب نوع نیاز، استفاده می شود.

نحوه ترمیم ریشه فرش

در میان روش های دستی دو روش عمومی بطلمه و مغزی بیشتر استفاده می شود.

روش های ماشینی معمولا استحکام بیشتری دارند. دلیل این موضوع هم دقت بیشتر دستگاه و قدرت آن به نسبت دست انسان است. با اینحال انتخاب روش تعمیر ریشه امری است که بر اساس نیاز باید سنجیده شود.
باید توجه داشته باشیم که ریشه تمامی فرش ها مشابه هم نیستند.

از انواع ریشه فرش می توان به انواعی همچون:

ریشه ساده، توری، گرده دار، اوریب، حلقه ای، گیس بافت و غیره اشاره کرد.

هر کدام از این انواع، نیازمند روش مخصوص به خود برای ترمیم هستند.

ریشه فرش چه زمانی نیاز به رفو دارد؟

مواردی همچون:

  • شستشوی نامناسب فرش
  • سوختگی
  • قرار گرفتن در محیط مرطوب
  • گرمای زیاد هوا
  • خوردگی و پوسیدگی ناشی از جویدن حیوانات و حشرات موذی
  • پا خوردگی و نگهداری نامناسب

از جمله دلایلی هستند که می توانند باعث شوند رفو ریشه فرش صورت گیرد.
طبیعی است که اگر نگهداری از فرش به درستی صورت بگیرد، احتمال نیاز به رفو کردن کاهش بسیاری پیدا خواهد کرد. البته نباید فراموش کنیم که هر فرشی در طولانی مدت ممکن است نیاز به رفو و ترمیم داشته باشد. بسیار مهم است زمانی که نیاز به رفو به وجود آمد در سریع ترین زمان اینکار را انجام دهیم.

اگر به موقع اقدام کنیم، می توان یک بخش جزئی را رفو کنیم اما اگر این کار را به تعویق بیاندازیم، معمولا به علت عدم استحکامی که به وجود می آورد، باعث خراب شدن نقاط اطراف خود می شود.

اهمیت رفوی ریشه فرش

همانطور که پیشتر گفته شد، عدم توجه به موقع می تواند منجر به آسیب دیدگی بیشتر در ریشه شود. اما با این حال تنها دلیل ما برای ترمیم همین امر نیست. به صورت کلی ما به سه دلیل اصلی اقدام به ترمیم ریشه فرش می کنیم.

دلایل رفوی ریشه فرش

دلیل اول: زیبایی فرش است. ریشه فرش نقش بسیار زیادی در ظاهر آن بازی می کند. زمانی که ریشه های آن تخریب می شوند، دیگر با زیبایی سابق روبرو نیستیم. فرش یک کالایی نیست که همیشه آن را تعویض کنیم. معمولا فرش ها سالیان سال در خانه های ما باقی می مانند. برخلاف بسیاری از کالاهای دیگر، فرش ها، مخصوصا فرش های دستباف، با مرور زمان قیمتشان افزایش پیدا می کند. بسیاری از افراد به دنبال جمع آوری فرش های عتیقه هستند چرا که نمادی است از تاریخ کهن هنر در ایران.
دومین دلیل: نیاز به رفو همان امری است که گفته شد! جلوگیری از خرابی بخش های دیگر ریشه فرش ما.
سومین دلیل: که بسیار مهم است و اغلب به آن توجه نمی کنیم، خراب شدن حالت کلی فرش است. ریشه فرش ها تاثیر مهمی در استحکام کلی فرش دارند. تخریب آنها می تواند باعث شود تا بافت تار و پود فرش دچار تغییر شکل و حالت شود. این موضوع مخصوصا در فرش های ماشینی بسیار مهم است. معمولا اگر تخریب را به موقع مورد تعمیر قرار ندهیم، هزینه های ثانویه و گاها سنگینی برای رفوی ریشه فرش خود باید بپردازیم. پس بهتر است در زمان لازم و با هزینه کم اینکار را انجام دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)