ریشه دوزی برای فرش دستباف

ریشه دوزی برای فرش دستباف

ریشه فرش به شکل نخ‌ های سفید یا کرم رنگ در دو انتهای فرش نمایان است و از مهمترین اجزای فرش به حساب می‌آید. هنگامی‌که ریشه به هر دلیلی خراب شود، نه تنها زیبایی فرش از بین می‌رود، بلکه باعث کاهش طول عمر آن هم خواهد شد. بر همین اساس توصیه می‌شود که به ریشه دوزی برای فرش دستباف بپردازید. با ترمیم و اصلاح هرگونه آسیب‌ دیدگی ریشه، فرش خانه شما مثل همان روز اول زیبا و برای مدت طولانی‌تری عمر خواهد کرد. انجام این کار باید توسط اشخاص حرفه‌ای، متخصص و کاربلد صورت پذیرد. این افراد، کار ریشه‌دوزی فرش را به بهترین شکل برای شما انجام می‌دهند.

اهمیت ریشه در سلامت فرش دستباف

ریشه، بخشی از فرش دستباف به شمار می‌رود که تار و پود فرش را محکم نگه می‌دارد. سالم بودن ریشه‌های یک فرش به معنای سالم بودن اسکلت اصلی آن یا همان تار و پود است. برخی اوقات ریشه فرش به خاطر نگهداری نادرست آسیب می‌بیند یا به مرور زمان ریخته، رنگ آن عوض یا پوسیده می‌شود. بر همین اساس نیاز به ترمیم و اصلاح هرگونه آسیب‌دیدگی دارد. در واقع هر چه ریشه یک فرش سالم‌تر باشد، طول عمر فرش بیشتر می‌شود؛ در صورتی‌که ریشه دچار پوسیدگی فرش و آسیب شود، سایر قسمتهای فرش نیز دچار آسیب خواهند شد. کارشناسان قالیشویی افرا، با بررسی ریشه فرش دستباف شما به شما مشاوره میدهد.

انواع ریشه دوزی فرش دستباف

ریشه‌های فرش دستبافت بر اساس نوع بافتی که فرش دارد، شامل گونه‌های مختلفی است؛ ریشه ساده، ریشه تار پیچیده، ریشه گره‌دار، ریشه زنجیره‌ای، ریشه توری، ریشه گیس بافت و ریشه‌های اریب و پنجره‌ای از جمله این موارد هستند. بنابراین ریشه‌دوزی فرش‌های دستباف با هم متفاوت است.

بر همین اساس ریشه‌دوزی فرش دستباف برای ترمیم ریشه‌های فرش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود:

ریشه دوزی به روش مغزی

ریشه‌ دوزی به روش مغزی نیاز به وسایل مخصوص دارد. تخته شیب‌دار برای قرار دادن فرش، سوزن متناسب با نوع و جنس فرش، دم‌باریک، درفش، میخ و نخی که از نخ فرش نازک‌تر باشد از جمله این وسایل هستند. در این روش ابتدا قالی از پشت بر روی سطح صافی مانند میز یا بر روی زمین پهن می‌شود؛ قسمت‌هایی که نیاز به ترمیم دارند، تمیز می‌شوند. بعد از انجام این کار قسمت‌های اضافی با قیچی بریده و فرش را بر روی تخته شیب‌دار با کمک میخ نصب و آویزان می‌کنند. سپس استاد کار ماهر فرآیند ریشه‌ دوزی فرش دستباف را انجام می‌دهد.

ریشه دوزی به روش بطلمه

ریشه‌ دوزی به روش بطلمه با وسایلی مانند تخته شیب‌دار، سوزن و نخ متناسب، دم‌باریک، درفش، میخ و چکش انجام می‌شود. در این روش، فرش باید بر روی تخته شیب‌دار وصل شود. سپس فرد متخصص به ریشه‌دوزی می‌پردازد.

ریشه دوزی به روش متصل

ریشه‌ دوزی به روش متصل در مقایسه با سایر روش‌ها ساده‌تر است. در این روش ابتدا تمامی ریشه‌های فرش از ته چیده می‌شوند. سپس فرش را از قسمت پشت به میخ وصل می‌کنند و ریشه‌ها بر روی میخ‌ها محکم خواهند شد؛ این کار باید با دقت انجام شود. بعد از سفت کردن ریشه‌ها، چوب را بین چله زیر و رو قرار می‌دهند و با سوزن متناسب آن را می‌بافند.

قیمت ریشه دوزی فرش دستباف

قیمت ریشه‌ دوزی فرش دستباف مانند شستشوی فرش دستباف به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید دید که چه مقدار از ریشه‌ها (کل یا قسمتی از ریشه‌ها) آسیب دیده‌اند و اینکه ریشه‌ دوزی برای چه قسمتی از فرش لازم است. ریشه‌دوزی فرش دستباف حساسیت بسیار بالایی دارد و باید با استفاده از دست انجام شود. فرش‌های دستباف به روش‌های مختلفی بافته می‌شوند که هر یک سبک خاصی در تنیدن تارها و پودهای فرش دارند. بر همین اساس ریشه‌ دوزی نیز باید با همان روش انجام شود. تخصص و تبحر فرد در این کار بسیار اهمیت دارد. با توجه به این موضوع و میزان زحمتی که فرد در این زمینه می‌کشد، قیمت ریشه‌ دوزی تعیین می‌شود. زمان تقریبی ریشه‌ زنی فرش دستباف با توجه به نوع ریشه و میزان ریشه‌های فرش بستگی دارد.

مزیت های ریشه دوزی فرش دستباف

ریشه‌ دوزی فرش دستباف با وجود اینکه کار ساده‌ به نظر می‌رسد، اما باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با فرش و حتی تعویض آن در دراز مدت می‌شود. ریشه‌دوزی فرش دستباف مزیت‌های بسیاری دارد:

  • حفظ حالت نرمال و اصلی بافت فرش دستباف
  • بالا رفتن طول عمر فرش
  • کاسته نشدن از ارزش و قیمت فرش به خاطر آسیب‌دیدگی
  • پیشگیری از صدمه دیدن سایر قسمت‌های فرش

انجام ریشه دوزی فرش دستباف به بهترین شکل توسط استادکاران ماهر

ریشه فرش نقش بسیار پررنگی در محکم نگه داشتن تار و پود فرش دارد. همچنین زیبایی و جذابیت ویژهای به فرش می‌بخشد. ریشه فرشها همواره در معرض آسیب قرار دارند و میتوانند بسیار سریع خراب و پوسیده شوند. زمانی‌که ریشه فرش پاره،‌ ریخته یا از بین رفته باشد به فرش هم آسیب می‌زند. بر همین اساس باید فکری برای آن برداشت. ریشه دوزی فرش بهترین راهکار برای ترمیم ریشه های پوسیده و آسیب دیده فرش ها به شمار می‌رود. اصلاح ریشه فرش به تبحر، مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. شما می‌توانید انجام این کار را به استادکاران ماهر در این حوزه بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)