شتشوی فرش خیس

شستشوی فرش خیس در قالیشویی

خیس شدن فرش امری است بسیار رایج. ریختن خوراکی و نوشیدنی، آب دادن به گلدان ها، بی دقتی در جا به جا کردن وسایل و بازی کودکان، همگی می توانند منجر به خیس شدن فرش شود. با این حال، اقداماتی که در مقابل فرش خیس انجام می دهید، بسته به این که مایع ریخته شده روی فرش آب باشد، یا چیز دیگر، فرق می کند.

طبیعتا اگر آب خالص روی فرش بریزد، با چند راهکار ساده می توان فرش را خشک نمود. اما در صورتی که ماده ای به جز آب روی فرش ریخته باشد، بهتر است در صدد شستشوی فرش خیس برآیید. خوشبختانه با توجه به تعدد قالیشویی در شهر تهران و حتی سایر شهرها، شستشوی فرش را می توان بدون دردسر انجام داد.
در گذشته شستشوی فرش خیس یا آلوده فقط محدود به روزهای پایانی سال بود. شستشو به روش های قدیمی، هم آب زیادی مصرف می کرد و زمان زیادی از افراد می گرفت. مشکلات ناشی از سنگین شدن فرش پس از شستشو و یافتن محل مناسب برای خشک کردن آن هم از دیگر مواردی بودند که به دشواری شستشوی فرش خیس به روش قدیمی می افزودند.
این روزها دیگر خبری از شستشوی فرش با این روش های پر زحمت نیست. برای شستشوی فرش خیس خود، تنها کافیست یک تماس با قالیشویی افرا داشته باشید. کادر مجرب قالیشویی افرا، با حضور فوری در محل، فرش شما را برای شستشو و خشک کردن به کارخانه می برند.

در صورت خیس شدن فرش ماشینی چه کنیم؟

فرش خیس حتی اگر با آب مرطوب شده باشد، می تواند بوی نامطبوعی،ایجاد کند. برای از بین بردن بوی فرش نیز راه هایی وجود دارد. به علاوه محیط مرطوب و تاریک زیر فرش محل مناسبی برای رشد قارچ و کپک خواهد بود. بنابراین در صورت خیس شدن فرش لازم است که هر چه سریع تر اقدام به رفع رطوبت کنید.
در صورتی که فرش با مایعاتی غیر از آب خیس شده باشد، لازم است پیش از خشک کردن، آن را بشوییم. شستشوی صنعتی فرش ماشینی در قالیشویی افرا به کمک جدیدترین دستگاه ها و مرغوب ترین مواد شوینده صورت میگیرد. پس از شستشوی فرش، خشک کردن آن با دستگاه های صنعتی یا در گرمخانه صورت می گیرد.
محیط گرمخانه، فضایی ضد عفونی شده و عاری از هر گونه آلودگی است. دمای این محیط به گونه ای تنظیم می شود که خشک کردن در زمان مناسبی اتفاق بیفتد و فرصت تکثیر باکتری ها در فضای فرش فراهم نشود.

در ضمن بازه دمایی به گونه ای است که هیچ گونه آسیبی به بافت فرش وارد نمی شود. در نتیجه خشک کردن فرش در این محیط ها می تواند مطمئن ترین روش برای از بین بردن رطوبت فرش خیس باشد.

فرش خیس

شستشوی فرش دستباف خیس شده

به طور کلی فرش های دستباف، ماهیت حساس تری نسبت به فرش های ماشینی دارند. خیس شدن این فرش ها ممکن است سبب تغییر یا ترکیب رنگ الیاف آن ها شود. بنابراین لازم است که در صورت خیس شدن اینگونه فرش ها، سرعت و دقت عمل بیشتری برای خشک کردن به خرج دهید. شستشوی فرش دستباف خیس شده در قالیشویی افرا، با نهایت دقت و ظرافت انجام می گیرد. کارشناسان ما در شرکت افرا با در نظر داشتن حساسیت بالای این گونه فرش ها، عملیات شستشو را انجام می دهند. در نتیجه کوچک ترین آسیبی به فرش دستباف شما وارد نخواهد شد.

نحوه خشک کردن سریع فرش خیس

برای خشک کردن سریع فرش خیس روش های گوناگونی وجود دارد. با توجه به وسایلی که در منزل دارید، می توانید هر کدام از آن ها را انجام دهید. به یاد داشته باشید که پیش از هر اقدامی ابتدا وسایلی که زیر فرش قرار دارند را بردارید. حتی اگر موکت زیر فرش پهن است، حتما باید از زیر فرش جابجا شود. قرار گرفتن این اجسام در زیر فرش هم سرعت خشک شدن را کاهش می دهد و هم احتمال رشد قارچ و میکروب ها را زیاد می کند.
به غیر از روش قدیمی پهن کردن فرش در فضای باز، و همچنین قرار دادن حوله و پارچه برای جذب آب، روش های خانگی دیگری نیز وجود دارد.
روش اول، استفاده از دستگاه وکیوم: جاروهای مخصوصی وجود دارد که توانایی جذب رطوبت دارند. با کشیدن وکیوم بر روی خیسی فرش، می توان به سرعت رطوبت را از آن زدود. لازم به ذکر است که این امکان برای همه جاروها وجود ندارد. بنابراین اگر از قابلیت جارویتان مطمئن نیستید بهتر است ریسک نکنید.
روش دوم، استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین توانایی بالایی در جذب رطوبت دارد. برای خشک کردن سریع فرش در این روش، رطوبت اولیه فرش را با یک حوله بگیرید. سپس در محل خیسی چند قاشق جوش شیرین بریزید. پس از 30 دقیقه جوش شیرین را با جارو از روی فرش جمع کنید. از نتیجه شگفت زده خواهید شد.
روش سوم، استفاده از سشوار: این روش فقط پاسخگوی خیسی های اندک است. در غیر این صورت زمان زیادی از شما می گیرد. برای خشک کردن فرش با سشوار، بدنه دستگاه را به فرش نچسبانید. موضع خیس فرش را از زمین بلند کنید و از فاصله تقریبا 10 سانتیمتری روی آن سشوار بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)